Kyberrikolliset luottavat tunnettuihin brändeihin
Rikolliset käyttävät suurten it-brändien nimiä uhreja huijatessaan. Suosituimpia ovat muun muassa Microsoft, Google ja Facebook. Suomessa huijauksissa hyödynnetään paikallisia nimiä.
IT Insider toimitus
27.3.2023

Kyberrikolliset hyödyntävät tuttuutta ja brändien luotettavuutta hyväkseen uhrien tietoja kalastellessaan. IBM Securityn tuoreesta X-Force Threat Intelligence -raportista selviää, että viime vuonna yleisimmät rikollisten suosimat brandit olivat Microsoft, Google, Yahoo, Facebook, Outlook, Apple, Adobe, AOL, PayPal ja Office365.

Brändit ovat sellaisia, mitä ihmiset käyttävät päivittäin ja siitä syystä niihin kirjaudutaan myös usein.

“Kyberrikolliset osaavat pelata psykologialla. He pyrkivät pääsemään käsiksi ihmisten tietoihin esiintymällä jonkun tunnetun ja luotetun brändin nimissä”, sanoo IBM:n Pohjois-Euroopan kyberturvallisuuspalveluiden myyntipäällikkö Annika Virta.

Samaan aikaan Suomessa Kyberturvallisuuskeskus varoittaa käyttäjiä muun muassa Postin nimissä tehtävistä huijausyrityksistä. Vain pari viikkoa sitten tapetilla oli aidon näköinen OmaVero-huijaus. Huijauksia on tehty myös OmaKannan nimissä.

Tavoitteena kyberrikollisilla on tyypillisesti sähköpostitilien kaappaaminen. Tilin kautta kaappaajat saavat helposti pääsyn muihin järjestelmiin.

“Kyberrikolliset pitävät itsellään pääsyn vaarantuneisiin järjestelmiin ja myyvät sitä eniten tarjoavalle ihan niin kuin missä tahansa nettihuutokaupassa. Meidän suomalaistenkin pitää ymmärtää, että tietomurrot ovat kannattavaa liiketoimintaa järjestäytyneelle rikollisuudelle, joka pyörittää tätä kaikkea kuin yritystoimintaa”, Virta sanoo.

Suositellut

Uusimmat