TikTok merkitsee jatkossa tekoälysisällön automaattisesti
Tänään käyttöön otettava uusi ominaisuus merkitsee tietyillä tekoälytyökaluilla luodut sisällöt automaattisesti. Tavoitteena on saada käyttäjät erottamaan ihmisen ja tekoälyn luomat sisällöt toisistaan.
IT Insider toimitus
13.5.2024

Suosittu some-palvelu TikTok ottaa tänään käyttöön työkalun, joka tunnistaa automaattisesti palveluun ladatun tekoälyllä luodun sisällön. Ominaisuus merkitsee tekoälysisällön, jotta palvelun käyttäjät voivat erottaa ihmisen ja tietyillä tekoälytyökaluilla luodut sisällöt toisistaan.

TikTok tekee yhteistyötä Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA) -järjestön kanssa ja ottaa ensimmäisenä videonjakoalustana käyttöön järjestön Content Credentials -teknologian.

TikTokin mukaan tekoäly tarjoaa mahdollisuuksia, mutta sisältö voi kuitenkin hämmentää tai johtaa käyttäjiä harhaan, jos sitä ei tunnisteta tekoälyn tuottamaksi. TikTok on jo yli vuoden ajan vaatinut kaikkia käyttäjiä, jotka tekevät sisältöjä TikTokin omilla tekoälyefekteillä, merkitsemään sisältönsä ohjeiden mukaisesti.

Nyt yhteistyö C2PA-järjestön kanssa laajentaa entisestään TikTokin kykyä tunnistaa automaattisesti tekoälyn luomaa sisältöä, kun sitä ladataan tietyiltä muilta alustoilta. Se liittää sisältöön metatietoja, joiden avulla tekoälyllä tuotettu sisältö voidaan tunnistaa ja merkitä välittömästi.

Ominaisuus otetaan käyttöön tänään ja se tulee näkyville kaikille käyttäjille tulevien viikkojen aikana. TiKTok myös liittyy Adoben johtamaan Content Authenticity Initiative (CAI) -aloitteeseen) edistääkseen Content Credentials -toiminnon käyttöönottoa toimialalla.

”TikTokilla on laaja yhteisö sisällöntekijöitä ja -käyttäjiä maailmanlaajuisesti. Olemme iloisia toivottaessamme heidät tervetulleiksi sekä C2PA:n että CAI:n piiriin, jotka lisäävät läpinäkyvyyttä ja autenttisuutta alustalla. Aikana, jolloin mitä tahansa digitaalista sisältöä voidaan muuttaa, on tärkeää tarjota yleisölle keinoja erottaa mikä on totta ja mikä ei. Tämänpäiväinen lanseeraus on ratkaiseva askel kohti tavoitteen saavuttamista”, sanoo Adoben lakiasiainjohtaja Dana Rao.

Suositellut

Uusimmat