IBM:ltä henkilökohtainen
Näin otsikoitiin ATK:n Tietosanomat 1–2/1982:n Uutisia-palstalla IBM PC:n tulo markkinoille. Artikkelia voinee kutsua peräti profetiaaliseksi.
Reino Myllymäki
13.1.2023

Näin otsikoitiin ATK:n Tietosanomat 1–2/1982:n Uutisia-palstalla IBM PC:n tulo markkinoille. Kyseessä oli ensimmäinen maininta 12.8.1981 julkistetusta IBM PC:stä ja uutinen perustui Datamation-lehden artikkeliin. Artikkelia voinee kutsua peräti profetiaaliseksi:

”Vaikka henkilökohtaisten tietokoneiden asemaa markkinoilla voidaan pitää vakiintuneena jo ennen IBM:n mukaan tuloa, odotetaan IBM:n julkistuksen vaikuttavan markkinoita laajentavasti ja siten auttavan johtavia alan yrityksiä.

Jotkut pienimmät yrittäjät sitä vastoin saattavat joutua vaikeuksiin. IBM:llä on laaja vahvan toimipisteverkostonsa ansiosta aivan eriluokan mahdollisuudet järjestää maailmanlaajuinen koulutus kuin esim. Applella ja Radio Shackilla. On oletettavissa, että IBM hyötyy vanhastaan hyvistä suhteista yritysten konttoripäälliköihin enemmän kuin Xerox, joka sekin markkinoi uutta henkilökohtaista tietokonettaan malli 820.

IBM:n nimihän on lähes synonyymi tietokoneelle, mikä seikka saattaa auttaa uuden idean markkinoimisessa konservatiivisille ja ennakkoluuloisille yrityksille. Teknisessä mielessä kone näyttää de facto muodostuvan standardiksi käyttöjärjestelmälle ja mikrosuoritinlaitteistolle.”

Suurelta osin standardikomponentteihin perustuvasta henkilökohtaisesta tietokoneesta, jonka toimitti tietoteknikka-alan suuri toimija, tuli seuraavina vuosina maailmanmenestys, kunhan koneeseen saatiin kiintolevy ja kunhan sitä alkoivat valmistaa muutkin.

Seuraavina vuosista IBM PC/XT/AT ja yhteensopivat laitteet muodostivat ehdottomasti tietotekniikka-alan kiinnostavimman aiheen.

ATK:n Tietosanomissa Atkpäällikön päiväkirjaa kirjoittava kolumnisti kirjoitti kolmessa yhteydessä vuosina 1983–1985 seuraavaa:

”Mikro on lisääntynyt ja täyttänyt maan. Mikrolliset vai pitäisikö sanoa mikrolaiset ovat iloisia, ulospäinsuuntautuneita, onnellisia ihmisiä. He ovat kuin koiraihmiset, jotka lämpimästi keskustelevat omista rakkaista olioistaan ja vertailevat niiden parissa saamiaan elämänkokemuksia.

Kaikki tämä on tapahtunut muutamassa hetkessä. Puoli vuotta sitten talossa oli yksi Apple, eikä asiasta puhuttu juuri lainkaan. Tänään koneita on monta, niistä puhuvat kaikki lähetistä johtajaan”.

”Puhuin viime kerralla ensimmäistä kertaa mikroista, mutta nyt alkaa tuntua, että en pääse enää irti aiheesta. Elämä on monella tapaa mikrollaan, joten ’härjistä on haastettava’.

Mikrokaupan kuumentuessa olen ollut hieman hämmentynyt markkinointi- ja myyntitapojen muuttumisesta. Kauppias hyökkää nyt lankaa pitkin ja tarjoaa yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista.

Tuotteisiin pitäisi tutustua ja jos yrität luistella kiireisiin tai asian epäajankohtaisuuteen vedoten, sinun annetaan hienovaraisesti, mutta yksiselitteisesti ymmärtää, että teet virheen, joka osoittaa sinun olevan pätemätön hoitamaan tehtävääsi’.

”Missä kaksi tai useampi atkpäällikkö kokoontuu, siellä on mikro läsnä. Näin on tänään tilanne. Eikä mikroista puhuta ilmiönä, vaan keskustelu yhä useammin ajautuu ohjelmoinnin yksityiskohtiin. Vertaillaan Lootuksen, Multiplanin ja Dbasen käyttökokemuksia, ja silmät loistaen kerrotaan itsekeksityistä kikoista ratkaista joku pulma”.

Ensimmäinen IBM PC/XT -mainos julkaistiin Tietojenkäsittelyliiton ATK:n Tietosanomat -lehdessä 10/1983.

Kirjoittaja Reino Myllymäki on on mukana TIVIA ry:n 70-vuotishistoriaprojektissa ja TIVIA:n kehityspäällikkö.

Suositellut

Uusimmat