Digia ostaa digimarkkinointiyhtiö Avalonin
Digian tavoittena on vahvistaa kaupalla rooliaan dataan ja analytiikkaan perustuvissa palvelukokonaisuuksissa.
IT Insider toimitus
20.9.2022

It-palvelutalo Digia ostaa digitaaliseen markkinointiin ja asiakaskokemusten kehittämiseen Avalonin.

Digian tavoitteena on vahvistaa kaupalla rooliaan dataan ja analytiikkaan perustuvissa palvelukokonaisuuksissa.

Sopimuksen mukaan Digia ostaa Avalonin koko osakekannan. Kauppa toteutuu suunnitellusti lokakuun 1. päivä.

Avalonin asiakkaita ovat esimerkiksi Canon, iLoq, Stora Enso, Pölkky sekä useat muut yksityisen sektorin toimijat. Avalonin palveluksessa on 24 vakituisessa työsuhteessa olevaa työntekijää Helsingissä ja Oulussa.

”Maailma muuttuu yhä monimutkaisemmaksi ja nopeammaksi, ja tätä varten kehitämme Digiaa kumppanina, joka pystyy tuottamaan poikkeuksellisen syviä ja merkityksellisiä dataohjattuja palveluita asiakkailleen. Avalon edustaa asiakaskokemuksen luomisen uutta sukupolvea, jossa asiakaskokemus (CX) ja liiketoiminnanhallinta (CRM) nivoutuvat yhä tiukemmin toisiinsa”, sanoo Digian liiketoimintajohtaja Sami Paihonen.

”Digialla on vahvaa osaamista esimerkiksi AI:stä ja CRM:stä ja näemme, että markkinoinnin data yhdistyy CRM-alueen datamassaan yhä vahvemmin. Tämä tarjoaa reaaliaikaista tietoa asiakkaiden käyttäytymisestä aina ostopäätökseen asti ja antaa mahdollisuudet reagoida, suunnitella ja toimittaa entistäkin tuloksellisempaan liiketoimintaan kykeneviä kokonaisuuksia”, sanoo Avalonin toimitusjohtaja Petri Laakso.

Osapuolet ovat sopineet, että yritysjärjestelyn kauppahintaa ei julkisteta. Avalonin liikevaihto oli joulukuussa 2021 päättyneellä tilikaudella noin 2,4 miljoonaa euroa ja liikevoittoprosentti 15 prosenttia. Yrityskaupalla ei ole henkilöstövaikutuksia. Avalonin luvut yhdistellään Digia-konserniin lokakuun 2022 alusta alkaen.

Kaikki Avalonin työntekijät tulevat osaksi Digian Intelligent Solutions -liiketoimintayksikköä. Avalon muodostaa yhdessä Digian liiketoiminta- ja design-konsultaatioyksikön kanssa uuden liiketoiminta-alueen, jonka johtajaksi on nimitetty Avalonin toimitusjohtaja Petri Laakso.

Yhdistetty yksikkö jatkaa toimintaansa Avalon-brändin alla, osana Digia-konsernia. Avalonin perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Jari Laakso toimii jatkossa asiantuntijatehtävissä erityisesti asiakaskokemusten kehittämiseen liittyen.

Digia on viime vuosina voimakkaasti orgaanisesti ja yritysostoilla. Yhtiön liikevaihto oli viisi vuotta sitten 2017 96,2 miljoonaa euroa. Viime vuonna se yli 155,9 miljoonaa euroa ja yhtiö ennustaa liikevaihdon kasvavan myös tänä vuonna.

Tänä vuonna Digia on ostanut Avalonin lisäksi Productivity Leapin ja MOST Digitalin, viime vuonna Solasysin ja Climber internationalin.

Kuvassa Avalonin hallituksen puheenjohtaja, partner Jari Laakso, Digian liiketoimintajohtaja Sami Paihonen, Avalonin toimitusjohtaja, partner Petri Laakso ja Digian toimitusjohtaja Timo Levoranta

Suositellut

Uusimmat