Spotify taipui hyvityksiin painostuksen alaisena – New Yorkissa nostettu ryhmäkanne Car Thingin lopettamisesta
Kuluttajat syyttävät Spotifyta kuluttajien harhaanjohtamisesta. Yritys sanoo aloittaneensa hyvitysohjelman Car Thingin ostaneille asiakkaille.
Max Lehtinen
31.5.2024

Spotify ilmoitti viime viikolla lopettavansa autoihin yhdistävän Car Thing -näyttönsä tukemisen ja neuvoi omistajia heittämään laitteet roskiin, mikä aiheutti huomattavaa närkästystä esimerkiksi TikTokissa. 

Yritys haastettiin myös oikeuteen eteläisessä New Yorkissa nostetussa ryhmäkanteessa, jossa Spotifyn väitetään johtaneen kuluttajia harhaan myymällä heille pian vanhentuvan tuotteen tarjoamatta hyvityksiä. 

Nyt Spotify kertoo TechCrunchille, että yritys on aloittanut hyvitysohjelman, joka tarjoaa ilmeisesti Spotify Premium -tilauksia ilmaiseksi joidenkin kuukausien ajan. 

Kuluttajat ovat myös toivoneet mahdollisuutta avata Car Thing yhteisön tukemaksi laitteeksi, jotta sen käyttö voisi jatkua myös ilman Spotifyta. Yritys ei ole reagoinut toistaiseksi pyyntöön. 

Hyvitykset saattavat lohduttaa kuluttajia hieman, mutta Spotifyn toiminta jättää silti parantamisen varaa. 

Car Thingin myynti aloitettiin helmikuussa 2022, mutta tuotanto lopetettiin jo samana kesänä huonon menestyksen vuoksi. Tuote kuitenkin luvattiin pitää toiminnassa sen jo ostaneille – lupaus, jonka yritys rikkoo lopullisesti joulukuussa 2024.

Laite on kuin lisänäyttö Spotifyn ja karttasovelluksen käyttöä varten. Se yhdistää autoon Bluetoothin välityksellä, mutta käyttöliittymällä ei voi tehdä sen enempää kuin puhelimellakaan, eikä tuote ole ollut erityisen suosittu.  

Car Thingin tukemisen lopettamisen lisäksi Spotify on pyrkinyt kiristämään tuottomarginaalejaan lukuisilla irtisanomisilla ja asettamalla kappaleiden sanoitusten seuraamisen maksumuurin taakse. 

Hinnat ovat toki myös nousseet viime vuosina. 

Samalla yritys pyrkii laajentamaan toimintaansa ahmaistaakseen suuremman markkinaosuuden sisältömarkkinoista. Spotify on aloittanut esimerkiksi opetusmateriaaleihin liittyvän kokeilun Yhdistyneessä kuningaskunnassa.  

Spotify on ollut tappiollinen perustamisestaan lähtien. Vuonna 2023 yritys teki 532 miljoonaa euroa tappiota. 

Suositellut

Uusimmat