Tekoäly on nousemassa terveydenhuollossa keskeiseksi työkaluksi. Käyttötapauksia on muun muassa diagnostiikan, hoidon ja viestinnän kehittämisessä, kertoo Financial Times. Terveydenhuoltoalalla on perinteisesti kamppailtu rajallisten resurssien ja kasvavan kysynnän kanssa. Nyt toivotaan, että tekoäly tarjoaa uusia ratkaisuja näihin haasteisiin. Mahdollisuudet eivät kuitenkaan rajoitu pelkkään tehokkuuden parantamiseen; tekoäly voi myös helpottaa potilaiden ja hoitohenkilökunnan välistä viestintää sekä parantaa potilaskokemusta.
Diagnostiikka ja kuvantaminen
Tekoälyn suurimmat saavutukset terveydenhuollossa ovat tällä hetkellä diagnostiikan ja kuvantamisen alueilla, missä teknologia on mahdollistanut muun muassa nopeamman ja tarkemman magneetti- ja röntgenkuvien analysoinnin.
Hoitomahdollisuuksien räätälöinti
Tekoälyllä on merkittävä rooli myös yksilöllisten hoitomallien kehittämisessä. Barcelonassa Vall d’Hebron -sairaalassa on hiljattain pilotoitu TRUSTroke-hanke, joka tähtää aivohalvaushoitojen optimointiin. Projektissa hyödynnetään potilaiden ja ammattilaisten antamaa tietoa, jotta hoitomallit voidaan räätälöidä yksilöllisesti.
Potilasviestinnän parantaminen
Potilaiden ja terveydenhuollon ammattilaisten välinen viestintä on yksi osa-alue, jossa tekoäly tuo helpotusta arkeen. Esimerkiksi tekoäly voi toimia apuna kirjauksissa, jolloin lääkäri voi keskittyä täysipainoisesti potilaan kohtaamiseen.
Hallinnon automatisointi jää kehittyneimpien innovaatioiden varjoon
Terveydenhuollon tekoälyratkaisut herättävät usein keskustelua potilastyön näkökulmasta, mutta myös hallinnollisten prosessien automatisointi on tärkeää. Monilla aloilla tekoäly on ensisijaisesti helpottanut hallintoa ja vähentänyt rutiinitehtäviä, kun taas terveydenhuollossa huomio on usein kohdistettu suoraan potilaiden hoitoon.