Italialainen moottoripyörävalmistaja Ducati kehittää jatkossa moottoripyöriensä digitaaliset näytöt Qt:n kehitysympäristössä. Ensimmäinen uusi Qt for MCUs -teknologiaa hyödyntävä malli on uusi Ducati Scrambler 2023.
Qt:n mukaan teknologian tarjoaman grafiikoiden, kehitysympäristön ja työkalujen avulla pystytään luomaan älypuhelinten tasoa vastaavia käyttäjäkokemuksia pienemmillä resursseilla toimiviin laitteisiin.
Qt:n tiedotteen mukaan Ducatin asiaskokemuksen olennaiset asiat ovat sujuvuus ja eleganssi. Nämä pitäisi tuoda näkyviin myös nopean ja tyylikkään diginäytön kautta.
Ducatin moottoripyörien monitahoinen kojelautasuunnittelu sisältää esimerkiksi hienostuneita aloitusnäytön animaatioita ja dynaamisia monikielisiä valikoita, jotka vaihtavat paikkaa ja kokoa näytöllä optimaalisen luettavuuden saavuttamiseksi. Näytöt myös poimivat reaaliajassa käyttöönsä moottoripyörän tarjoamaa dataa.
“Markkina edellyttää moderneja, rikkaita ja hienostuneita grafiikoita, ja visuaalisia elementtejä, jotka heijastavat ympäröiviä tapahtumia. Nopeus, sähköisen ajoneuvon hallintajärjestelmän ilmoitukset ja kierrosluvut on tuotava näytölle reaaliajassa, mikä vaatii taustalla millisekuntien taajuudella toimivaa, jatkuvaa datavirtaa”, sanoo Claudio Mariani Ducatin näyttökehityksestä.
Uusi Ducati Scrambler käyttää mikro-ohjainta (MCU) digitaalisen näytön virranlähteenä, koska se mahdollistaa vakaiden työkalujen käytön sovelluksille, jotka vaativat nopeaa käynnistystä, tarkkaa ajoitusta, lämpötehokkuutta ja reaaliaikaista ohjausta.
Qt for MCUs -teknologia mahdollistaa Ducati Scramblerin korkean suorituskyvyn ”quasi-3D-grafiikoiden” tuottamisen käyttäen vain 1,5 Mt RAM-muistia. Qt for MCUs -alusta toimii joko paljaalla metallilla tai reaaliaikaisissa käyttöjärjestelmissä, joissa on erittäin optimoidut, mikro-ohjaimille ja huokeamman kategorian mikroprosessoreille (MPU) räätälöidyt kirjastot.
“Qt-teknologian avulla olemme voineet kehittää ja testata käyttöliittymää PC:llä samaan aikaan, kun toinen tiimi kehitti laitteiston paljaasta metallista”, sanoo Amilcare Franciosi Egicon Automotivelta, joka on vastuussa Scramblerin kojelaudan kehittämisestä. “Kun siirryimme integraatiovaiheeseen, käyttöliittymän grafiikat ja toiminnallisuudet oli jo testattu, ja ne piti vain todentaa oikealla laitteistolla. Tällainen rinnakkainen työnkulku vähensi toimitusaikaamme yli 50 prosenttia.”
“Halusimme tarjota heidän digitaalisten näyttöjensä kehittämiseen ratkaisun, jonka avulla moottoripyörän ajamisessa säilyy se sama ”cool” tuntu, joka on määritellyt brändiä jo vuosien ajan. Lopputuloksena näytöt tarjoavat erittäin sujuvan ja huolellisesti animoidun kokemuksen”, sanoo Qt Groupin autojen ohjelmistosuunnittelutyökaluista vastaava Miao Luo.
“Yhteistyömme Ducatin kanssa on jälleen yksi esimerkki siitä, miten ohjelmistokeskeisemmäksi ajoneuvojen valmistus on muuttumassa”, Luo lisää.
Kuva Yalamber Limbu Unsplash