Metan ja Ray-Banin älylasit ovat olleet myyntimenestys Euroopassa 
Lasit menestyvät mainiosti, vaikka EU-regulaatio hidastaakin tekoälyominaisuuksien saapumista Eurooppaan.
Max Lehtinen
22.10.2024

Ray-Banin ja Metan kehittämät älylasit ovat olleet myyntimenestys lasijätin myymälöissä Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueella (EMEA).

“[Lasit] eivät ole menestys vain Yhdysvalloissa, jossa menestys on itsestään selvää. Ne ovat menestys myös Euroopassa. 60 prosentissa Ray-Ban-liikkeistä Euroopassa, EMEA-alueella, Ray-Ban Meta on liikkeiden myydyin tuote”, Ray-Banin emoyritys EssilorLuxottican talousjohtaja Stefano Grassi kertoi yrityksen sijoittajapuhelussa

Lasien suosio Euroopassa on erityisen vaikuttavaa ottaen huomioon, että niiden kaikkia ominaisuuksia, tärkeimmin tekoälyä, ei ole vielä otettu EU:ssa käyttöön regulaatiohuolien vuoksi. 

EU-käyttäjillä on kuitenkin käytössään kaiutin ja kamera (jonka ympärillä pyörii merkittäviä turvallisuushuolia). 

Korkeat myyntiluvut osoittavat, että älylaseille riittää kysyntää, vaikka niistä joutuu maksamaan enemmän kuin tavanomaisista laseista. 

Ray-Ban Metan hinnat alkavat noin 300 eurosta, kun taas normaaleja Ray-Baneja saa reilusti alle puoleen hintaan. 

Metan ja Ray-Banin lasien korkea hinta ja kysyntä on ilmeisesti ollut molemmille yrityksille tuottoisaa, sillä lasijätti EssilorLuxottica ilmoitti hiljattain Ray-banin ja Metan monivuotisen kumppanuuden jatkumisesta

Suositellut

Uusimmat