VR-lasien myynti kasvoi maailmanlaajuisesti tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 241,6 prosenttia. Tutkimusyhtiö IDC:n ennusteen mukaan tänä vuonna myydään 13,9 miljoonaa VR-silmikkoa.
Vertailun vuoksi IDC arvioi maailmanlaajuisen älypuhelinmarkkinan kooksi arvioidaan tänä vuonna 1,36 miljardia laitetta. Joten kasvava virtuaalitodellisuus on toistaiseksi aika pieni teknologiasegmentti.
Markkinaa hallitsee tällä hetkellä Metan Quest 2 -laite, jonka markkinaosuus on noin 90 prosenttia. Markkinakakkosella, lähinnä Kiinassa käytetyllä ByteDancen Picolla on 4,5 prosentin osuus markkinasta.
Ensi vuosi tulee olemaan tärkeä koko VR-markkinalle, koska markkinoille odotetaan silloin uusisa tuotteita Metalta, Picolta ja Sonylta. Lisäksi Applen odotetaan juolkaisevan oman mixed reality -lasinsa silloin. Ensi vuoden kokonaismarkkinan odotetaan olevan 30-35 miljoonaa laitetta.
”Kaikki seuraavat Applen julkistusta. Mutta suuren massatuotteen sijaan ensimmäinen Applen tuote vetoaa teknologisiin edelläkävijöihinj ja Applen faneihin”, sanoo Ramon Llamas IDC:ltä. ”Seuraavat versiot tulevat sisältämään merkittäviä parannnuksia.”
Virtuaalilasit ja laajennetun todellisuuden (mixed reality) -lasit ovat fyysisen ja virtuaalimaailman yhdistävän Metaversen rakennuspalikoista on VR-lasit, joilla käyttäjä pääsee siirtymäån virtuaalisiin maailmoihin.