Tietohallintojohdossa on harvoin tylsiä vuosia. Koronapandemian vähän helpottaessa työn tekemisen tavat muuttuvat ja digitalisaatio jatkaa etenemistään vauhdilla.
CIO.com keräsi yritysten it-johdolta 12 oppia, jotka ovat tarttuneet mukaan pian päättyvältä vuodelta
1. Digitalisaatio etenee hengästyttävällä tahdilla
Yritysten liiketoimintojen digitaalinen transformaatio jatkuu edelleen vauhdikkaasti. Trendi on ollut vahva jo useamman vuoden, mutta nyt tietohallinoille on selvää, että vauhti kiihtyy edelleen.
Tuore konsulttitalo Bain & Co:n tutkimus kertoo, että 85 prosenttia liiketoimintajohtajista uskoo, että distruptio jatkuu voimistuen seuraavien viiden vuoden aikana.
2. Tulosten pitää tulla nopeammin
Tietohallinnon pitää toimittaa ratkaisuja liiketoiminnalle entistä nopeammin. Mutta myös takaisinmaksuaikojen pitää lyhentyä.
”Takaisinmaksuaikojen vaatimukset ovat lyhenemässä. Aikaisemmin puhuttiin 18-36 kuukauden aikaikkunasta, nykyisin kiikarissa on kuuden kuukauden maksuajat”, sanoo ABI Researchin tutkimusjohtaja Stuart Carlaw.
3. Ratkaisujen joustavuus on kriittistä
IT-tiimit ovat rakentaneet sisäistä ketteryyttä agile- ja DevOps-toimintamalleilla jo vuosia. Nyt tietohallinnon fokuksessa on ollut joustavuuden rakentaminen myös yrityksen it-ympäristöön.
Joustavuutta rakennetaan esimerkiksi yhdistämällä pakettiratkaisuja rajapintojen kautta niin, että modulaarisesta järjestelmästä saadaan aina liiketoimintaa tukeva ratkaisu.
4. Tekoäly on arkipäivää
Tekoälystä tuli vuoden 2022 yritysten menestystekijä. Deloitten lokakuussa 2022 tekemä tutkimus State of AI in the Enterprise paljastaa, että 94 prosenttia haastatelluista liiketoimintajohtajista pitää tekoälyä kriittisenä menestystekijänä
5. Kyberturvan merkitys kasvoi entisestään
Kyberturvallisuus on aina ollut tärkeää tietohallinnolle. Mutta vuonna 2022 se nousi listojen kärkeen. Vuoden 2022 State of the CIO -tutkimuksessa tietohallintojohtajat kertoivat, että kyberturvallisuuden parantaminen oli tärkein IT-investointeja ajava liiketoimintatarve vuoden aikana.
6. Teknologia auttaa työvoimapulassa
Työntekijöiden liikkuvuus on pysynyt korkealla ja työttömyys suhteellisen matalalla. Työvoimapula on vauhdittanut teknologian käyttöönottoa.
”Yrityksillä on kiinnostus ottaa automatisoituja ratkaisuja käyttöön korvaamaan vain 1-2 henkilöä. Aikaisemmin luku oli 7-10”, ABI Researchin Carlaw sanoo. Esimerkiksi chatbotit, autonominen liikenne ja tekoälyt ovat olleet auttamassa työvoimapulan keskellä.
7. Automaation pitää tuoda myös hyötyjä
Automaatiota käytetään liian usein vain kulujen leikkaamiseen. Näkökulman pitäisi olla useammin myös hyötyjen tuomisessa.
Mikäli yritys vain automatisoi tehottoman prosessin, jää hyötyjä todella paljon saamatta.
8. Käyttökokemus on ratkaisevassa asemassa
Asiakaskokemus ja työntekijäkokemus ovat nousseet koronapandemian jälkimainingeissa aikaisempaa suurempaan rooliin. Pandemian alkuvaiheessa hyväksytyt bugiset yhteydet eivät enää kelpaa ja työntekijöille ja asiakkaille pitää tarjota ensiluokkainen digitaalinen kokemus.
9. Henkilökohtainen ja ammatillinen menevät päällekkäin
Koronan myötä yritysten kulttuurissa on tapahtunut valtava muutos. Nykyisin on täysin ymmärrettävää ja jopa hyvä, että ihmiset tuovat myös työn ulkopuolista elämäänsä esiin. Henkilökohtainen elämä on tullut etätyöaikana osaksi työelämää ennennäkemättömällä tavalla. Toki sama pätee toisinpäin, työelämä on läsnä kodeissa aivan uudella tavalla.
Mutta muutos on tehnyt henkilökohtaisista suhteista vahvempia. Ihmiset tietävät toisistaan huomattavasti enemmän kuin ennen.
10. Ihmiset tulevat ennen sijaintia
Organisaatiot ovat joutuneet opettelemaan uusia tapoja järjestää toimintansa. Perinteisestä toimistokeskeisestä toiminnasta ollaan siirrytty ihmiskeskeiseen organisaatioon, missä ihmiset voivat työskennellä monipaikkaisesti.
Oikean tasapainon ja toimintatapojen löytäminen on monella organisaatiolla edelleen osittain hakusessa, mutta ihmisiin keskittyminen näyttää tuleen jäädäkseen.
11. Hybridityön tavat kehittyvät edelleen
Viestintä ja yhteistyö hybridimaailmassa ovat edelleen asioita, joita yritykset pyrkivät ratkaisemaan. Teknologia on tuonut paljon mahdollisuuksia, mutta chat-viestin lähettäminen kollegalle ei edelleenkään ole verrattavissa kasvokkain tapahtuvaan epäviralliseen viestintään.
Kahvihuonekeskustelut ovat kadonneet hybridityössä ja niille oikeasti korvaavan ratkaisun kehittäminen on edelleen työn alla.
12. Yrityskulttuuri auttaa henkilöstöasioissa
Työn ja vapaa-ajan järkevä yhdistäminen sekä yrityksen kulttuuri ovat nyt avainasemassa uusien rekrytointien tekemisessä sekä henkilöstön säilyttämisessä.
Pelkkä palkka tai tittelit eivät enää auta henkilöstön pitämisessä työvoimapulan keskellä. Työn pitää tuntua merkitykselliseltä.