Digia toimittaa Kuntien Tieralle ohjelmistorobotiikkaa
Tieran asiakkaat voivat automatisoida ratkaisulla kuntien prosesseja ja vähentää rutiinitehtäviä.
IT Insider toimitus
17.1.2023

Kuntien Tiera ja Digia Finland ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen ohjelmistorobotiikan kokonaisvaltaisesta ratkaisusta. Ratkaisutoimittaja valittiin kilpailutuksella, jonka voitti Digia.

Kilpailutuksen kohteena syksyllä 2022 oli SaaS-pohjainen ratkaisu ohjelmistorobotiikalle, joka kattaa ohjelmistorobotiikan asiantuntijapalvelut sekä robottipuhelut täysin integroituneena osana ohjelmistorobotiikkaa.

Käyttökohteita on esimerkiksi talous- ja palkkahallinnossa, henkilöstöhallinnossa, asiakaspalvelussa, tilaus- ja sopimushallinnassa, järjestelmien integraatioissa sekä datan ja sisällön koostamisessa ja tarkastuksissa.

“Kuntien Tiera voi nyt tarjota asiakkailleen kattavan Robotic as a Service (RaaS) kokonaisratkaisun, jonka avulla on mahdollista automatisoida kunnan mitä moninaisempia prosesseja ja vähentää turhia rutiininomaisia suoritteita. Näin vapautuu henkilöresursseja tärkeämpiin tehtäviin. Ohjelmistorobotiikan ratkaisu on osa pitkäjänteistä Tieran SmartCity -tarjooman kehittämistä”, kertoo Kuntien Tieran liiketoimintajohtaja Kai Pousi.

Tieran ja Digia Finlandin välinen sopimus käsittää ohjelmistorobotiikkaan täysin integroituneena palveluna kaksisuuntaiset robottipuhelut ja tekstiviestipalvelut. Sopimukseen kuuluu myös järjestelmän käyttöönottoon, käyttötukeen ja koulutukseen liittyviä asiantuntijapalveluita sekä ohjelmistorobotiikkaan liittyvää muuta kehitystyötä.

”Ohjelmistorobotiikka eli RPA (Robotic Process Automation) on nykyaikaa ja sillä automatisoidaan ensisijaisesti aikaa vieviä rutiiniprosesseja. Manuaalisten prosessien automatisoiminen tukee myös kuntien henkilökunnan eläköitymisestä johtuvaa resurssivähenemää. Tieran kilpailutus tehtiin asiakasta kuunnellen. Koodin oikeudet säilyvät aina asiakkaalla, ohjelmistorobotit ovat helposti siirrettävissä toisiin ympäristöihin ja avoimella lähdekoodilla vältetään myös toimittajaloukku”, valaisee Tieran ratkaisupäällikkö Pekka Malo.

Asiakkaalle kustannussäästöjen lisäksi hyödyt RPA:sta voivat olla virheiden välttämisessä, laadun varmistuksessa sekä puhtaasti johdonmukaisten ja parempien päätöksen tekemisessä. Automaatio lisää paikka- ja aikariippumattomuutta ja on oleellinen työkalu kokonaisprosessien automatisoinnissa.

Kuva Boris Bobrov Unsplash

Suositellut

Uusimmat