Deloitte käyttää tekoälyä löytääkseen työntekijöilleen uusia tehtäviä
Deloitte vastaa uudella strategiallaan henkilöstömääränsä suhteettomaan kasvuun, joka on asettanut uusia työntekijöitä katoavaan rutiinityöhön.
Max Lehtinen
19.12.2023

Monet konsulttiyritykset ovat aloittaneet tänä vuonna irtisanomisten vyyhdin. Aggressiiviset palkkausstrategiat ovat asettaneet ne vaikeaan tilanteeseen, kun yritysten taloudellinen kasvu ei ole jatkunut odotetusti. 

Yksi suurimmista konsulttiyrityksistä, Deloitte, on kuitenkin päättänyt kokeilla irtisanomisten sijaan uutta strategiaa ongelman ratkaisemiseksi. 

Deloitte käyttää Bloombergin mukaan tekoälyä työntekijöidensä uudelleenohjaukseen yrityksen sisällä. Ajatuksena on siirtää ihmisiä vähemmän tarpeellisista tehtävistä tärkeimpiin tehtäviin, joissa heille on enemmän käyttöä. 

Päätös aloittaa uudelleenohjaus sopii hyvin yhteen tekoälyn tarjoamien produktiivisuushyötyjen kanssa, sillä Deloitte käyttää generatiivisia tekoälytyökaluja rutiinitehtävien suorittamiseen. 

Deloitten rekrytointipäällikkö Stevan Rollsin mukaan on “hieno tavoite” välttää suuria vaihteluja palkkauksissa ja irtisanomisissa. Se tuo vakautta ja johtaa muun muassa alempiin rekrytointikustannuksiin. 

Tekoälyn hyötykäyttö ei ole kuitenkaan pelkästään irtisanomisten ehkäisemistä vaan samalla edistysaskel Deloitten rekrytointistrategiassa, Bloomberg kertoo. Yritys voi nyt suunnitella tulevia rekrytointitarpeitaan paremmin. 

Suositellut

Uusimmat