Espoo kehittää urheilun digitalisaatiota EU-rahalla
Projektissa Espoo lähtee kokeilemaan esimerkiksi erilaisia e-urheilun ja liikuntapelaamisen muotoja. Tavoitteena on aktivoida espoolaisia liikunnallisesti heidän toivomillaan tavoilla.
Kalle Keinonen
08.6.

Espoon kaupunki alkaa kehittämään entistä vahvemmin urheilun digitalisaatiota. Euroopan komissio on myöntänyt Espoolle 381 000 euron projektiavustuksen, jonka avulla kaupunki pyrkii edistämään ruohonjuuritason harrastamista ja innovaatioita, joilla kehitetään liikunnan infrastruktuuria. Projekti toteutetaan vuosina 2022-2024.

”EU-rahoituksen saaminen on osoitus siitä, että Espoon osaaminen digitalisaatiossa ja liikkumisen edistämisessä tunnistetaan Euroopan tasoisesti. Erityisen ilahduttavaa on, että rahoituksella kehitetään Espoosta entistä parempi liikuntakaupunki koko yhteisön voimin. Asukkaat, liikuntaseurat, yritykset ja kaupunki luovat yhdessä uusia tapoja arjen aktiivisuuteen”, sanoo kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.

Espoon kaupungin e-urheilun suunnittelija Kimmo Leinosen mukaan tavoitteena on kokeilla erilaisia e-urheilun ja liikuntapelaamisen muotoja. Hyviä esimerkkejä liikuntapelaamisesta voisivat olla erilaiset tanssi- ja kosketusnäyttöpelit tai Nianticin kehittämä Pokémon GO. Esimerkiksi suomalainen CSE Entertainment valmistaa erilaisia liikuntapelejä.

Projektin tavoitteina on kasvattaa Espoon osaamista urheilun digitalisoitumisessa, auttaa eri liikuntatoimijoiden kykyjä hyödyntää digitaalisuutta ja aktivoida asukkaita heidän haluamillaan tavoilla. Kaupunki pyrkii selvittämään aktiivisesti, millaiset liikuntamuodot kiinnostavat eri ihmisiä, ja kokeilemaan erilaisten liikuntamuotojen pilotteja. 

”Projektin läpimeno on hieno juttu koko kaupungille. Siinä kiteytyy jo tehty työ digitaalisen kulttuurin parissa. Hankkeen avulla päästään kokeilemaan erilaisia digitalisuutta hyödyntäviä liikunta- ja urheilutoimintoja, jotka ovat aiemmin jääneet isompien asioiden jalkoihin”, Leinonen sanoo.

Suositellut

Uusimmat