Sähköautovalmistaja Tesla on aiemmin tarkoituksella liioitellut autojensa toimintasädettä markkinointitarkoituksessa, kertoo Reuters.
Uutistoimiston lähteen mukaan Tesla alkoi 2010-luvun alussa muokkaamaan toimintasäteen ennustavaa ohjelmistoaan Tesla-omistaja Elon Muskin käskystä näyttääkseen kuljettajilleen ”ruusuisia” matkaennusteita, kun auton akku oli täynnä.
Akun toimintasäde-ennuste alkoi olemaan realistisempi vasta sen energiantason ollessa puolivälissä.
Vaikka tapauksesta on aikaa, eikä Reuters voinut vahvistaa nykyisen ennusteohjelmiston toimintaa, Teslan akkuennusteiden aiheuttamat ongelmat ovat jatkuneet jo vuosia, eivätkä ne näytä loppuvan vieläkään.
Teslaa sakotettiin alkuvuonna Etelä-Koreassa, kun viranomaiset huomasivat sen kantamaennusteiden olleen kylmällä säällä jopa kaksinkertaiset todelliseen kantamaan verrattuna.
Lisäksi Edmunds-autosivuston vuoden 2021 helmikuisen testiraportin mukaan mikään viidestä testatusta Tesla-mallista ei saavuttanut mainostettua toimintasädettä, Reuters kertoo.
Edmundsin testijohtaja Jonathan Elfalanin mukaan yhtä lukuun ottamatta kaikki 10 muun valmistajan autoa ylittivät mainostetun toimintasäteensä.
Teslan valitettua testistä Edmunds toisti sen ajamalla autoja vielä sen jälkeenkin, kun ennuste oli tippunut nollaan kilometriin. Tämän testin mukaan kaksi kuudesta testatusta Teslasta saavutti mainostetun toimintasäteen.
Silti Elfalan mukaan yhdenkään Tesla-mallin kantamaennusteet eivät ole vieläkään realistisia.
”Heistä on tullut todella hyviä hyödyntämään sääntökirjaa ja maksimoimaan tiettyjä kohtia, jotta ne toimisivat heidän edukseen [Yhdysvaltojen ympäristönsuojeluviraston] testeissä”, Elfalan sanoi Reutersille.
Kyseisessä testeissä selvitetään, ovatko autojen kantamaennusteet harhaanjohtavia.
Liioittelukierteen seurauksena Tesla perusti viime vuonna ”harhautusryhmän”, kun monet asiakkaista valittivat akun ennusteiden ongelmista, useat lähteet kertoivat Reutersille.
Jos Tesla-työntekijät löysivät autosta etädiagnostiikalla jonkin muun ongelman akkuasiaa selvittäessään, heitä ohjeistettiin olemaan kertomatta siitä asiakkaalle, eräs lähteistä kertoi Reutersille.
Lopulta työntekijöitä ohjeistettiin lähteen mukaan lopettamaan kokonaan akkujen kantamaennusteisiin liittyvät diagnostiikat.
Reutersin lähteen mukaan Tesla on sittemmin lakkauttanut harhautusryhmänsä, ja akun kantamaan liittyviä huolia käsittelevät nyt yrityksen palveluneuvojat.
Kuva: Charlie Deets