Volkswagenin ohjelmistoyksikkö Cariad oli vielä pari vuotta sitten lähellä romahdusta. Yksikkö kärsi viivästyksistä ja kustannusylityksistä, ja konsernin uusi toimitusjohtaja Oliver Blume kuvasi sitä yhdeksi yhtiön suurimmista ongelmista. Nyt Volkswagen kuitenkin kertoo yksikö usista käynnistäneensä yksikön uudelleen, ja sen rooli on keskeinen autovalmistajan sähköistymisessä.
Blumen mukaan yhtiö teki täyden suunnanmuutoksen. Täysin itsenäisesti kehitettävän ohjelmiston sijaan Cariad haki uusia kumppaneita Yhdysvalloista ja Kiinasta. Cariadin tehtäväksi jää ylläpitää ja päivittää konsernin nykyisiä ohjelmistoja sekä integroida Rivianin kehittämää uutta arkkitehtuuria Volkswagenin eri merkkeihin.
Lisäksi yksikkö vastaa itseajavien toimintojen, infotainment-järjestelmien ja pilvipalvelujen kehittämisestä.
Yksikön toimitusjohtaja Peter Bosch sanoo, että muutos on ollut valtava mutta välttämätön. “Olen helpottunut, että pystyimme toteuttamaan tämän kahdessa vuodessa”, hän totesi Financial Timesille.
Kumppanuusmallissa Rivianin ja Xpengin kanssa tehtävät hankkeet antavat Volkswagenille mahdollisuuden hyödyntää valmiita ratkaisuja ja nopeuttaa mallistojensa uudistamista. Samalla Cariadin aiempi itsenäinen ohjelmistokehitys on käytännössä vaihtunut yhteistyöhön Rivianin kanssa.
Asiantuntijat arvioivat, että Cariadin rooli on jatkossa ennen kaikkea integraattori ja portinvartija, joka kokoaa yhteen eri toimittajien ratkaisuja. Tämä kuitenkin tekee Volkswagenista vahvasti riippuvaisen kumppaneistaan.
Cariadin odotetaan pysyvän tappiollisena vielä jonkin aikaa, mutta kulujen karsinnan ja uusien mallien myötä talousluvut voivat parantua ensi vuodesta alkaen. HSBC:n analyytikot arvioivat, että pienistä parannuksista huolimatta todellinen testi on vasta edessä, kun Xpengin ohjelmistoa hyödyntävä malli esitellään Kiinassa ensi vuonna ja halpa, Rivianin ohjelmistoalustalle rakentuva 20 000 euron sähköauto tulee markkinoille vuonna 2027.
Kuva Erik Mclean Unsplash