Suomalainen tiedonhallinnan ja tekoälyn asiantuntija Norrin ostaa ruotsalaisen dataan ja analytiikkaan erikoistuneen BizOnen. Yrityskaupan myötä Norrin vahvistaa asemaansa nopeasti kasvavassa tekoälypohjaisen liiketoimintakehityksen markkinassa.
BizOnella on noin 30 työntekijää. Sen asiakkaita ovat muun muassa Kicks, Boliden ja Martin & Servera. Kaupan jälkeen Norrinilla on noin 210 työntekijää. Yhtiö arvioi pro forma -liikevaihtonsa kasvavan ensi vuonna 26 miljoonaan euroon.
Norrinin toimitusjohtaja Seppo Kuula kertoo, että yhtiö on etsinyt sopivaa reittiä Ruotsin markkinoille jo pitkään.
"Tunnistimme BizOnessa samanlaista datan ja analytiikan erikoisosaamista, jonka pohjalta myös Norrinin oma kehitys on lähtenyt liikkeelle", Kuula sanoo.
BizOnen toimitusjohtaja David Arenbo uskoo, että yhdistyminen antaa ruotsalaisille asiakkaille uudenlaisen vaihtoehdon globaaleille jättiläisille.
"Tekoäly on muuttanut pelikenttää. Yritysten liiketoimintaa ei enää kannata kehittää puhtaasti IT-lähtöisesti, vaan liiketoiminnan ja teknologian on kuljettava käsi kädessä", Arenbo toteaa.
Hänen mukaansa Norrinin palveluvalikoima tarjoaa kilpailuetua paitsi Ruotsissa myös muilla Pohjoismaiden ja Euroopan markkinoilla.
BizOne on Norrinille jo kolmas yritysosto kahden vuoden sisällä. Aikasemmin Cloud1-nimellä tunnettu Norrin kasvoi Suomessa ostamalla Devisioonan ja Smartbi:n. Yhdistymisen jälkeen yritykset ottivat yhteiseksi nimekseen Norrinin.
Norrin on myös kasvanut vahvasti orgaanisesti. Viime vuonna liikevaihto kasvoi 42 prosenttia ja nousi lähes 20 miljoonaan euroon.
Kuulan mukaan tekoälyratkaisut toistavat tuttua kaavaa kaikissa suurissa teknologiamurroksissa: teknologia etenee nopeasti, mutta ihmisten muutoskyky seuraa hitaammin.
"Työmme arvo syntyy siitä, että autamme yritysjohtoa tekemään oikeita päätöksiä ja sovittamaan yhteen eri osaamiset", hän sanoo.
Johtajien päätöksentekoa kuitenkin hidastaa usein epäonnistumisen pelko. Kuulan mukaan tekoälyyn investointi paljastaa usein moninkertaisen tarpeen panostaa myös dataan ja sen laatuun – mikä taas vaatii muutoksia prosesseihin ja toimintakulttuuriin.
"Teknologia kehittyy eksponentiaalisesti, mutta ihmisten rooli muuttuu lineaarisesti", Kuula kiteyttää.
Kuvassa Norrinin toimitusjohtaja Seppo Kuula