Kirjautuminen on muuttunut 22.8.2025 - tarvittaessa aseta salasanasi uudelleen.

Softa auttaa Helsingin metroa säästämään energiaa

Helsingin metro käyttänyt reilun vuoden kuljettajaa auttavaa digitaalista neuvontajärjestelmää. Ensimmäisten tulosten perusteella toiminta on kannattavaa, energiankulutus on pienentynyt ja kulut pienenivät vuositasolla noin 200 000 euroa.
22. kesäkuuta 2021 kirjoittaja
Softa auttaa Helsingin metroa säästämään energiaa
Torikka Mikko

Helsingin metroa operoiva HKL aloitti vuosi sitten toukokuussa digitaalisen kuljettajaa avustavan Driver Advisory System -järjestelmän (DAS) kokeilun. Sen tavoitteena on vähentää metrojunien energiankulutusta ja kustannuksia. 

Ensimmäisen vuoden tulokset ovat rohkaisevia. DASin avulla on saatu vähennettyä metrojunien energiankulutusta viisi prosenttia. Säästöjä syntyy vuositasolla noin 200 000 euroa.

“DAS:lla on saavutettu selkeä energiansäästö, mutta meillä on potentiaalia saavuttaa vielä suuremmatkin säästöt”, kertoo liikennöintiyksikön johtaja Arttu Kuukankorpi.

Lisäksi liikenteen täsmällisyys on parantunut. DAS-järjestelmä opastaa kuljettajaa esimerkiksi kertomalla, minkä verran ja missä kohtaa rataa on hyvä antaa junalle tehoa sen liikuttamiseen. Radan ala- ja ylämäkiä hyödynnetään kiihdytyksissä ja jarrutuksissa, jotta junan voi antaa rullata mahdollisimman paljon vuoron jäämättä kuitenkaan aikataulustaan.

Järjestelmän ominaisuuksiin kuuluu myös edellä menevän vuoron sijainnin kertominen, jotta kuljettaja pystyy ennakoimaan havaitessaan, että edellä menevän vuoron matkanteko on jostain syystä viivästynyt.

kohteessa Uutiset
Jaa
AIHEET
Dynaaminen pätkäsi näytetään tässä... Tämä viesti näytetään, koska et ole antanut sekä suodatinta että mallia käytettäväksi.
Dynaaminen pätkäsi näytetään tässä... Tämä viesti näytetään, koska et ole antanut sekä suodatinta että mallia käytettäväksi.
Dynaaminen pätkäsi näytetään tässä... Tämä viesti näytetään, koska et ole antanut sekä suodatinta että mallia käytettäväksi.