Facebookin ja Instagramin emoyhtiö Meta ehdottaa EU-käyttäjille uutta tapaa käyttää yhtiön palveluita. Tähän asti käyttäjien on pitänyt valita joko käyttäjäseurantaa hyödyntävä mainostaminen tai maksaa palvelusta ilman mainoksia.
Yhtiö on nyt esittänyt vaihtoehdon, jossa käyttäjät voivat käyttää palvelua edelleen ilmaiseksi, mutta nähdä vähemmän käyttäytymiseen perustuvia, tarkasti kohdennettuja mainoksia.
Taustalla on Euroopan komission tutkinta, jossa Metan mainoskäytäntöjä arvoioidaan EU:n digimakkina-asetuksen kannalta. Komissio on jo määrännyt Metalle 200 miljoonan euron sakon ja kehotuksen muuttaa mallia. Mikäli Meta ei olisi myöntynyt EU:n vaatimuksiin, sakkomäärä olisi voinut kasvaa jopa viiteen prosenttiin yhtiön liikevaihdosta.
EU-viranomaiset tutkivat nyt Metan tekemät muutokset mainoskäytäntöihin ennen tutkinnan lopettamista.