Kirjautuminen on muuttunut 22.8.2025 - tarvittaessa aseta salasanasi uudelleen.

Meta yrittää lepyttää EU-päättäjiä uudella mainosmallilla

Yhtiö on esitellyt vaihtoehdon, jossa käyttäjät näkevät vähemmän kohdistettuja mainoksia.
8. joulukuuta 2025 kirjoittaja
IT Insider toimitus


Facebookin ja Instagramin emoyhtiö Meta ehdottaa EU-käyttäjille uutta tapaa käyttää yhtiön palveluita. Tähän asti käyttäjien on pitänyt valita joko käyttäjäseurantaa hyödyntävä mainostaminen tai maksaa palvelusta ilman mainoksia.


Yhtiö on nyt esittänyt vaihtoehdon, jossa käyttäjät voivat käyttää palvelua edelleen ilmaiseksi, mutta nähdä vähemmän käyttäytymiseen perustuvia, tarkasti kohdennettuja mainoksia.


Taustalla on Euroopan komission tutkinta, jossa Metan mainoskäytäntöjä arvoioidaan EU:n digimakkina-asetuksen kannalta. Komissio on jo määrännyt Metalle 200 miljoonan euron sakon ja kehotuksen muuttaa mallia. Mikäli Meta ei olisi myöntynyt EU:n vaatimuksiin, sakkomäärä olisi voinut kasvaa jopa viiteen prosenttiin yhtiön liikevaihdosta.


EU-viranomaiset tutkivat nyt Metan tekemät muutokset mainoskäytäntöihin ennen tutkinnan lopettamista.


kohteessa Uutiset
Jaa
AIHEET
Dynaaminen pätkäsi näytetään tässä... Tämä viesti näytetään, koska et ole antanut sekä suodatinta että mallia käytettäväksi.
Dynaaminen pätkäsi näytetään tässä... Tämä viesti näytetään, koska et ole antanut sekä suodatinta että mallia käytettäväksi.
Dynaaminen pätkäsi näytetään tässä... Tämä viesti näytetään, koska et ole antanut sekä suodatinta että mallia käytettäväksi.
Arkistoi