Unikie on kehittämässä automatisoitua Volkswagenin autosatamaa
Autonomisesti liikkuvat autot satamassa muuttuvat logistiikan kohteista osaksi logistiikkaa.
IT Insider toimitus
26.4.2024

Automatisoitua ajoneuvologistiikkaa kehittävä Unikie on mukana täysin automatisoitua ajamista autosatamissa kehittävässä AutoLog-tutkimusprojektissa.

AutoLog pyrkii täysin automatisoituun ajamiseen suurissa autosatamissa ja logistiikka-alueilla ympäri maailman.

Unikie on projektissa yhdessä Volkswagenin logistiikkatoimintojen, telekommunikaatioyhtiö Deutsche Telekomin ja Bremenin tuotanto- ja logistiikkainstituutin (BIBA) kanssa.

Projekti alkaa Euroopan kolmanneksi suurimmasta autosatamasta Saksan Emdenissä.

Volkswagenin Emdenin laitoksessa käsitellään vuosittain noin 1,3 miljoonaa ajoneuvoa. Projektissa autot muuttuvat logistiikan kohteesta niiden välineeksi.

”Vaikka kyseessä onkin suljettu ympäristö, johon on pääsy vain valtuutetuilla henkilöillä, on huomionarvoista, että automatisoidut ajoneuvot voivat liikkua sujuvasti ihmisten ajaman liikenteen seassa. Toinen merkittävä asia on, miten muutamme logistiikkakohteen toiseen liikennemuotoon, eli kohteesta tulee itsessään logistiikkatyön väline. Ratkaisumme uudelleen määrittelee kaiken, mitä nykyään tiedämme logistiikan optimoinnista, sillä automatisoituja ajoneuvoja voidaan ohjata rinnakkain verrattuna perinteiseen ajatteluun, jossa on yksi liikkuva ajoneuvo yhtä kuljettajaa kohti”, Unikien teknologiaratkaisuista vastaava johtaja Vesa Kiviranta sanoo.

AutoLog-projektissa Unikie hyödyntää uutta Unikie Marshalling Solution -ratkaisuaan (UMS), jonka avulla mahdollistetaan täysin automatisoitu ajoneuvojen liikkuminen ilman kuljettajaa.
Marshalling-ratkaisun toteutus on nopeaa ja kustannustehokasta, koska se on merkkiriippumaton.
Samaa standardoitua teknologiaa käytetään moderneissa henkilöautoissa, pakettiautoissa, kevyissä hyötyajoneuvoissa, busseissa ja rekoissa. Ratkaisu ei tarvitse erillistä laitteistoa ajoneuvoihin, vaan rakentuu niiden olemassa oleviin järjestelmiin.

“Olemme ylpeitä voidessamme tuoda UMS-teknologian käyttöön Emdenissä. Tästä alkaa autoteollisuuden logistiikan uusi aikakausi. Avainkumppaneidemme avulla vastaamme teollisuuden kriittisiin haasteisiin, kuten kuljettajapulaan, kasvaviin käsittelymääriin, tilanpuutteeseen, vastuullisuusvaatimuksiin ja kasvavaan tarpeeseen pienentää toiminnan kustannuksia. Mahdollistamme myös täysin uudenlaisia logistisia prosesseja”, Kiviranta sanoo.

Kuvaaja: Martina Nolte, Lisenssi: Creative Commons by-sa-3.0 de

Suositellut

Uusimmat