Tutkimushanke kehittää autojen käyttöliittymiä
Tampereen yliopisto johtaa tulevaisuuden autojen käyttöliittymien tutkimushanketta. Tavoitteena on tehdä autojen käyttöliittymistä parhaiten ihmisille sopivia.
IT Insider toimitus
10.11.2022

Tampereen yliopisto on käynnistänyt uuden AMICI eli Adaptive Multimodal In-Car Interaction (AMICI)-hankkeen, jossa tutkitaan, miten autojen käyttöliittymistä tehdään ihmisille mahdollisimman sopivia.

Nykyaikaiset autot ovat käytännössä pyörillä kulkevia tietokoneita eikä ihminen pysty käsittelemään kaikkea auton keräämää dataa ajaessaan. AMICI-hanke tutkii, miten ja mikä on juuri oikealla tavalla ja oikeaan aikaan kuljettajalle toimitettava tieto.

”Ihmisten tulisi voida olla vuorovaikutuksessa ajoneuvojensa kanssa heille luonnollisilla tavoilla, kuten puheella, katseella ja eleillä”, kertoo AMICI-konsortion johtaja, professori Roope Raisamo Tampereen yliopistosta.

Hanke toimii tutkimuskonsortiossa yhdessä Aalto-yliopiston sekä 11 teknologiayrityksen kanssa. Konsortion tavoitteena on löytää uusia menetelmiä, joiden avulla auton ja ihmisen välisestä vuorovaikutuksesta tehdään mahdollisimman toimivaa ja turvallista.

Täysin itsestään kulkevat autot toimivat jo rajatuissa olosuhteissa, mutta laajemmin toimiviksi niiden kehitys kestää vielä pitkään. Tekoäly, funktionaaliset materiaalit, sulautetut näytöt ja sensoriteknologiat tulevat mullistamaan ajamisen lähivuosina.

Tampereen yliopiston TAUCHI-tutkimuskeskus on tutkinut ihmisen ja teknologian vuorovaikutusta jo pitkään. Uudet teknologiat, kuten tuntopalaute, kosketusherkät pinnat ja katseenseuranta tuovat uutta helppoutta ja turvallisuutta autojen käyttöliittymiin.

Tutkimuskonsortiossa on mukana Tampereen yliopiston lisäksi Aalto -yliopisto, Nokia, Siili Auto, RIghtware, Canatu, Modulight, Visidon, Tactotek , Nokian Renkaat, Pilkington Automotive Finland, Varjo Technologies sekä Creoir.

Hanketta rahoittaa Business Finland. Sen kokonaisbudjetti on noin 8,7 miljoonaa euroa vuosina 2021-2023

Tekoäly auttaa tiedon suodattamisessa

Tekoälyn avulla voidaan jatkuvasti seurata ajoympäristöä ja suodattaa tilanteista olennainen tieto, joka esitetään kuljettajalle eri aistien välityksellä. Aalto-yliopisto tuo hankkeeseen maailmanluokan osaamisen lasermittauksista ja kolmiulotteisesta mallintamisesta. Nokia puolestaan tuo tutkimukseen tietämyksensä tietoliikenteen kehittämisestä.

Tekoälyn avulla voidaan jatkuvasti seurata ajoympäristöä ja suodattaa tilanteista olennainen tieto, joka esitetään kuljettajalle eri aistien välityksellä. Aalto-yliopisto tuo hankkeeseen maailmanluokan osaamisen lasermittauksista ja kolmiulotteisesta mallintamisesta. Nokia puolestaan tuo tutkimukseen tietämyksensä tietoliikenteen kehittämisestä.

AMICI-hankkeessa Nokia kehittää tekoälymenetelmiä, jotka seuraavat kuljettajaa ja ympäröivää ajotilannetta useiden datalähteiden avulla, huomioiden myös tiedot, jotka saadaan muista tiellä liikkuvista autoista. Tämä mahdollistaa kokonaisvaltaisen kuvan luomisen ajotilanteesta, ympäristöstä, ajoneuvoista ja ihmisistä. Kolmiulotteinen, kuulijan asennon ja sijainnin aistiva tila-audiojärjestelmä mahdollistaa realistisemmat ympäröivät äänimaisemat viestintää ja viihdettä varten.

Suositellut

Uusimmat