VR-lasien kysyntä laski 12 prosenttia vuonna 2024, selviää Counterpointin markkinatutkimuksesta. Kyseessä on kolmas vuosi peräkkäin, kun VR-lasien toimitukset ovat olleet laskussa.
Heikkoon kysyntään liittyy monia syitä. Yksinkertaisin näistä on VR-lasien hintavuus: Applen Vision Pro maksaa yli 3 000 euroa, ja jopa Metan edullisin malli Quest 3 kustantaa yli 300 euroa.
VR-laseilla on myös yhä merkittäviä teknisiä rajoitteita. Kannettavia, laadukkaita ja kevyitä laitteita ei vielä markkinoilta löydy. Lasien suunnittelijat joutuvat joustamaan monista mukavuuksista, sillä teknologia lasien taustalla ei ole vielä vielä tarpeeksi kehittynyttä.
VR-lasien sovellusekosysteemit eivät myöskään ole kehittyneet heikosta kysynnästä johtuen.
Meta dominoi yhä markkinoita
Counterpointin tutkimuksen mukaan VR-markkinoita hallitsi vuonna 2024 Meta 77 prosentin osuudellaan. Vuoden viimeisellä kvartaalilla Metan markkinaosuus nousi 84 prosenttiin Quest 3S:n julkaisun myötä.
Apple Vision Pron suosio sen sijaan laski vuoden loppua kohden noin puoleen vuoden 2023 lopusta. Kuluttajamarkkinoiden alhaista kysyntää tasapainotti kuitenkin VR-lasien kasvava suosio spesifeillä markkinoilla, kuten armeija- ja terveydenhuoltokäytössä.
Kokonaismarkkinoiden verkkaisuudesta huolimatta Counterpoint uskoo, että VR-lasien markkinat kasvavat vuonna 2025 noin 30 prosenttia. Markkinatutkimusyritys ounailee kasvua kiihdyttävän etenkin tekoälyn integroiminen AR-laseihin, jotka yhdistävät VR-ominaisuuksia tosimaailmaan.
Counterpoint uskoo myös, että markkinoille saapuu lisää toimijoita omine tuotteineen ja erityisominaisuuksineen, jotka voivat puolestaan houkutella markkinoille uusia ostajia.
Ennustusten mukaan VR-markkinoiden pohja vaikuttaisikin olevan pian takana päin.