Google on rikkonut lupaamiaan standardeja systemaattisesti samalla, kun se on sijoittanut mainostajien videomainoksia ympäri internetiä, selviää Adalyticsin uudesta tutkimuksesta.
Adalytics on yritys, joka tutkii ja kehittää internetin mainostoimintaa.
Uuden tutkimuksen mukaan Googlen sijoittamat mainokset ovat usein pieniä, mykistettyjä ja automaattisia – toisin kuin yritys lupaa. Mainosjätti myös sijoittaa niitä monesti omien standardiensa vastaisesti verkkosivujen sisällöstä irralleen.
Lisäksi Google asettaa mainoksia sivustoille, jotka eivät täytä yrityksen lupaamia rahaliikennetasoja.
Google välittää videomainoksia eri nettisivuille Google Video Partners -ohjelman kautta. Yritys lupaa mainostajille, että mainokset näytetään äänen kanssa laadukkailla sivustoilla ennen verkkosivuston omaa videosisältöä.
Googlen mukaan mainostajat maksavat vain mainoksista, joita käyttäjä ei ohita. Adalyticsin tutkimuksen mukaan mainostajat ovat kuitenkin maksaneet myös mainoksista, joita käyttäjä ei ole välttämättä edes huomannut.
Google on rikkonut omia standardejaan toistuvasti, eivätkä sen rikkeet koske vain pieniä toimijoita, vaan muun muassa Euroopan parlamenttia, Yhdysvaltojen liittovaltion hallitusta ja monia jättiyrityksiä, kuten Samsungia, Microsoftia ja TikTokia.
Google sanoi lausunnossaan, että raportissa ”esitetään monia väitteitä, jotka ovat epätarkkoja, eivätkä ne vastaa sitä, miten pidämme mainostajat turvassa”. Yrityksen mukaan sillä on tiukat käytännöt Google Video Partners -ohjelmalle.
Kuva: Pawel Czerwinski