Tesla esitteli sen robottivalikoimaa autoista humanoideihin saakka – miltä näyttää tulevaisuus?
Teslan “We, Robot” -päivä järjestettiin perjantain vastaisena yönä Yhdysvalloissa. Tapahtumassa nähtiin esimerkiksi Teslan tuorein laivasto ratittomia tekoälytakseja.
Max Lehtinen
11.10.2024

Teslan robotaksimalliston näyttävä julkistus nähtiin “We, Robot” -tapahtumassa Yhdysvalloissa perjantain vastaisena yönä. Tapahtumassa Teslan toimitusjohtaja Elon Musk marssi lavalle puhuakseen autonomisten taksien ja ihmiskunnan tulevaisuudesta.

Tapahtuma alkoi Muskin teatraalisella saapumisella Teslan uuden niin kutsutun “kybercabin” kyydissä Warner Bros -studion katujen läpi. Uusi automalli muistuttaa pientä kaksipaikkaista cybertruckia. Uudet kybertaksit eivät kuitenkaan sisällä latausporttia, vaan ne ladataan induktiolla. 

Tärkeämpi uudistus toki on, että tuore taksimalli ei myöskään sisällä ohjauspolkimia tai rattia. Koska kyydissä ei tarvitse huolehtia ajamisesta, autossa voi viettää aikaa niin kuin haluaa, Musk selitti yleisölle tapahtumassa.

“Ajattele sen kumulatiivisen ajan määrää, jonka ihmiset viettävät autossa. Sen ajan he voivat viettää jatkossa kirjojen parissa, katsomalla elokuvaa tai tekemällä töitä”, Musk totesi. 

Muskin mukaan Teslan kybertaksien tuotannon odotetaan alkavan joko vuonna 2026. Autot tarvitsevat vielä viranomaisilta luvan päästäkseen julkisille teille. 

Auton tulevaksi hinnaksi Musk arvioi “alle 30 000 dollaria”. 

Musk ilmoitti Teslan kehittävän tulevaisuudessa myös autonomisen pakettiauton, joka voisi kuljettaa jopa 20 henkilöä kerralla. 

Visionäärin näkemys: individualisoitu massaliikenne

Musk toisti tapahtumassa suuren visionsa autonomisten autojen varassa pyörivästä kaupunkiliikenteestä, joka perustuisi autonomisuuden ja sähkökäyttöisyyden avulla saavutettuihin alhaisiin kustannuksiin. 

Muskin mukaan robotaksit voivat olla tulevaisuudessa jopa 10 kertaa ihmiskuskeja turvallisempia ja kustantaa vain 0,2 dollaria per maili eli noin 0,11 euroa per kilometri. Jos lippuavustuksia ei oteta huomioon, luku on Muskin mukaan moninkertaisesti alhaisempi kuin bussiliikenteellä. 

Musk samaistaa näkemyksen “individualisoituun massaliikenteeseen” eli liikenteeseen, jossa kukin voi ottaa taksin mistä tahansa minne tahansa – ilman kuljettajaa. 

Teslan oma lähestymistapa tämän tulevaisuuden saavuttamiseen on tuttuun tapaan poistaa autoista mahdollisimman paljon sensoreita, mikä alentaa lopullisen tuotantoraudan hintaa. Tesla pyrkii sen sijaan hyödyntämään kameroita ja tekoälyä autojen toiminnan sekä turvallisuuden varmistamiseksi.

”We, Robot” -tapahtuman lopussa lavalle marssinut (mutta syvällä kehitysvaiheessa oleva) Optimus-robottilaivasto taas pyrkii varmistamaan, että Muskin visio yleisestä tekoälyavustajasta toteutuu.

Hän kuvaa tapahtuman lopussa Optimusta ”tärkeimmäksi tuotteeksi, joka on ikinä rakennettu”, sillä se voi teoriassa tuoda ihmiskunnalle niin paljon työvoimaa, että työnteosta tulisi lopulta huomattavasti vapaampaa. Ihmisillä olisi sen sijaan aikaa ja mahdollisuuksia kuluttaa tuotteita sekä palveluita, jotka palkattomat mutta tehokkaat robotit ovat rakentaneet.

Optimuksen tulevaksi hinnaksi hän arvioi pitkällä tähtäimellä alle 30 tuhatta dollaria.

Suositellut

Uusimmat