Yritysten tekoälyratkaisujen käyttö on yli kaksinkertaistunut viidessa vuodessa, selviää konsulttitalo McKinseyn tuoreesta tekoälytutkimuksesta ”The state of AI in 2022”.
Mutta samaan aikaan tutkimus osoittaa, sen että kasvu on pysähtynyt viime vuosien aikana. Tekoälyn hyödyntäminen kasvoi reilun 50 prosentin tasolla vuonna 2018-2019, mutta sen jälkeen tilanne on pysynyt paikallaan.

McKinseyn partneri Michael Chuin mukaan monet yritykset odottivat tekoälyn olevan nopeampi ratkaisu pitkän prosessin sijaan. Sen sijaan yritykset, jotka ovat lähteneet tekoälyyn pidemmällä aikajänteellä hyötyvät nyt kärsivällisyydestään. Kehitys vauhdittuu kun organisaatiot oppivat menneistä onnistumisista ja epäonnistumisista.
Yleisimmät tekoälyn käyttökohteet ovat selvityksen mukaan palveluiden toiminnan optimointi, uudet tekoälypohjaiset tuotteet, asikaspalvelun analysointi, asiakkaiden segmentointi, tuotteiden laajentaminen sekä asiakashankinta ja myyntiliidien synnyttäminen.