Tekoälyn hyödyntäminen vaatii perustan kuntoon
Onnistunut tekoälyn käyttöönotto vaatii organisaatiolta sekä toimivan kulttuurin että teknologia-alustan. Kun perusasiat ovat kunnossa, organisaatio voi kehittyä aidosti tekoälyvetoiseksi.
Kumppanisisällöt: Devisioona
06.9.2023

Tekoälyn hyödyntämisessä on valtava potentiaali, eikä siihen vaadita suurta teknologista panostusta, sanoo Microsoft-teknologian asiantuntijayritys Devisioonan toimitusjohtaja Jouni Heikniemi.

Heikniemen mukaan yrityksellä pitää olla tekoälyä tukeva kulttuuri ja alusta, jolla kokeilut onnistuvat helposti ja yrityksen toimintaan linjattuna.

Hyvässä tekoälyn kehittämisen kulttuurissa on tärkeää samaan aikaan pitää huoli, ettei innokkaita latisteta ja että ihmisten pelkoihin vastataan. Organisaatiossa pitää olla selvää, mitä saa kokeilla ja miten asiakasdataa voi käyttää. Luonnollisesti myös malli, miten kokeilut viedään tuotantoon.

Alustapuolella kokeilujen pitää onnistua helposti ja liiketoimintavetoisesti. ChatGPT on laajentanut teknologian innokkaiden käyttöönottajien joukkoa. Esimerkiksi markkinoinnissa on jo luotu tekstejä tekoälyn avulla.

Heikniemen mukaan yritysten on tärkeää saada onnistuneita kokeiluita tekoälyssä ja sitä kautta saada ratkaisuja osaksi liiketoimintaa. ”Nykyiset kielimallit mahdollistavat sen, että ihminen pystyy liiketoimintaosaamisella ja kehotesuunnittelun osaamisella luomaan tekoälysovelluksia.”

Alustan tulee myös pitää huoli, että organisaation tiedot pysyvät turvassa. ChatGPT Enterprise ja Bing Chat Enterprise pitävät huolen datasta, mutta varsinaiseksi alustaksi ne eivät vielä riitä.

Kuitenkin yleiskäyttöisissä ratkaisuissa on jokaisessa omat kompastuskivensä. Heikniemen mukaan tekoälyalustan tulee vastata onnistuineesti neljään ongelmaan:

  1. Brändi: tekoälyn tulee tuntua oman organisaation ratkaisulta. Innostuneiden ensi vaiheen käyttöönottajien jälkeen brändi on erittäin tärkeää.
  2. Tone of voice: tekoälyn tulee puhua organisaation kielellä. Mitä sanoja käytetään ja mitä ei. Onko ilmaisu rentoa vai asiallista tai jotain ihan muuta?
  3. Räätälöinti: esimerkiksi yrityksen talousjohtaja tarvitsee hyvin erilaista apua kirjoittamiseen kuin raporttia kirjoittava kenttätyöntekijä. Geneeriset työkalut kärsivät helposti siitä, että käyttötilannetta ei saa huomioitua.
  4. Oman datan integroituminen. Tekoälyn tulee kytkeytyä laajasti organisaation järjestelmiin. Yrityksillä on yleensä käytössä lukuisia liiketoimintajärjestelmiä, joissa kaikissa on toiminnan kannalta olennaista dataa.

Devisioonalla on kokemusta kielimallien kanssa toimimisesta jo useiden vuosien ajan. ”Aloitimme vuonna 2021 eli reilusti ennen ChatGPT:tä. Alkuvaiheessa oli tosi rauhallista ja yhtäkkiä viime marraskuussa markkina räjähti.”

Kokemuksesta on hyötyä. Devisioona on kehittänyt oman DevGPT -tuotteen, joka vastaa osaltaan näihin haasteisiin.  Työkalua voi ohjeistaa erilaisiin käyttörooleihin – esimerkiksi sosiaalisen median postausten tekijäksi tai järjestelmien murtoja pohtivaksi hakkeriksi.

Erilaisten keskustelumoodien valinta DevGPT:ssä

DevGPT integroituu useisiin tietolähteisiin, ja sen käyttöliittymästä voi valita, mitä lähteitä ongelmanratkaisussa käytetään.

Dev GPT on tulevaisuudenkestävä ratkaisu yrityksille, jotka haluavat luoda omaa dataa laajasti hyödyntävän tekoälyalustan jo nyt. DevGPT kytkeytyy muihin järjestelmiin Chat GPT -plugin standardilla.

Tällöin markkinoille tulevien tuotteiden kehittyessä DevGPT:n voi vaihtaa esimerkiksi Microsoftin Copilotiin.

“Etsimme tässä vaiheessa tulevaisuuteen katsovia kumppaneita. Tässä vaiheessa tehtävä kehitystyö ja liitännät voidaaan siiirtää myöhemmin Copilotin käyttöön.”

Tekoälyihin yrityksissä liittyvät pelot tulevat ratkeamaan seuraavien parin vuoden aikana, Heikniemi uskoo. Sopimukselliset asiat ovat kunnossa ja Suomi tulee Microsoft-maana ottamaan Copilot-tekoälyn laajasti käyttöön.

DevGPT osana organisaation tekoälykokonaisuutta.

Devisioonan DevGPT:n käyttöönotto on yrityksille varsin nopeaa ja tämän jälkeen tekoälysovellusten kehitystyö pääsee toden teolla vauhtiin.

”Jos asiakkaalla on Azure-ympäristö valmiina, niin tarvitsemme asiakkaalta graafisen ohjeistuksen ja tunnin työpajan. Sen jälkeen käyttöönotto vie 2–3 työpäivää.”

Liiketoiminnan tasolle viety kehitys mahdollistaa uudenlaisen hajautetun tuotekehityksen. ”Keskustelimme erään pörssiyrityksen kanssa. Heillä oli tunnistettu 300 mahdollista tekoälysovellusta. IT:llä ei olisi mahdollisuutta lähteä kehittämään niin montaa sovellusta.”

Hyvän alustan avulla liiketoiminnan ihmiset voivat tehdä sen itse. Jos yritystäsi kiinnostaa lähteä selvittämään, miten tekoälyä voi tositarkoituksella hyödyntää, kannattaa ottaa yhteyttä Jouni Heikniemeen (etunimi.sukunimi@devisioona.fi) ja Devisioonaan.

Jouni Heikniemi

Suositellut

Uusimmat