Green ICT -kiertueen mainos banneri
Spotifyn mainosekosysteemi kehittyy kovaa vauhtia
Spotify on avannut mainoksille uuden reaaliaikaisen markkinapaikan. Striimauspalvelu solmii myös parhaillaan mainossopimuksia suurten brändien kanssa.
Max Lehtinen
03.4.2025

Spotify julkisti tällä viikolla monia uudistuksia mainostoimintaansa liittyen. Uudistuksiin kuuluvat muun muassa mainostajille suunnatut analytiikkatyökalut ja sopimukset monien tunnettujen brändien, kuten Visan, kanssa. 

Suurin uutinen liittyy kuitenkin striimauspalvelun ohjelmistolliseen mainosmarkkinapaikkaan (SAX). Mainostajat voivat jatkossa kilpailla mainostilasta Spotifyssa reaaliajassa SAXin kautta, yritys kertoo

Monet teknologiset mainosalustat ovat Spotifyn mukaan olleet halukkaita liittymään SAXiin. Spotify mainitsee näistä muun muassa Yahoon myyntipaikka DSP:n ja Googlen Display & Video 360:n. 

Spotifyyn saapuu samalla myös tekoälytyökaluja mainoksien luomiseen. Työkaluilla voi esimerkiksi luoda käsikirjoituksia tai dubbauksia ilmaiseksi, Spotify kertoo. Toistaiseksi tekoälytyökalut ovat saatavilla vain Pohjois-Amerikassa.

SAX sen sijaan on Spotifyn mukaan auki myös Euroopassa.  

Spotifyn mainostoiminnan kehitys on yritykseltä strateginen siirto kohti uusia markkinoita. Sillä on suuri halu lisätä mainostulojaan, jotka ovat historiallisesti olleet pieniä maksullisten tilausten tulovirtoihin verrattuna.

Vuosi 2024 oli striimauspalvelun ensimmäinen voitollinen vuosi. Yritys nettosi tuolloin noin 1,1 miljardin euron voitot sen yli 670 miljoonan kuukausittaisen käyttäjän kautta.

Suositellut

Uusimmat