Helsingin metroa operoiva HKL aloitti vuosi sitten toukokuussa digitaalisen kuljettajaa avustavan Driver Advisory System -järjestelmän (DAS) kokeilun. Sen tavoitteena on vähentää metrojunien energiankulutusta ja kustannuksia.
Ensimmäisen vuoden tulokset ovat rohkaisevia. DASin avulla on saatu vähennettyä metrojunien energiankulutusta viisi prosenttia. Säästöjä syntyy vuositasolla noin 200 000 euroa.
“DAS:lla on saavutettu selkeä energiansäästö, mutta meillä on potentiaalia saavuttaa vielä suuremmatkin säästöt”, kertoo liikennöintiyksikön johtaja Arttu Kuukankorpi.
Lisäksi liikenteen täsmällisyys on parantunut. DAS-järjestelmä opastaa kuljettajaa esimerkiksi kertomalla, minkä verran ja missä kohtaa rataa on hyvä antaa junalle tehoa sen liikuttamiseen. Radan ala- ja ylämäkiä hyödynnetään kiihdytyksissä ja jarrutuksissa, jotta junan voi antaa rullata mahdollisimman paljon vuoron jäämättä kuitenkaan aikataulustaan.
Järjestelmän ominaisuuksiin kuuluu myös edellä menevän vuoron sijainnin kertominen, jotta kuljettaja pystyy ennakoimaan havaitessaan, että edellä menevän vuoron matkanteko on jostain syystä viivästynyt.