YouTube ja TikTok ovat kärjessä nuorison sosiaalisen median kanavina – ainakin Yhdysvalloissa. Tutkimuslaitos Pew Research Center tutki 13-17 vuotiaiden sosiaalisen median käyttöä ja vertasi sitä edelliseen tutkimukseensa vuosina 2014-2015.
Facebook on sen sijaan valunut kauas kärjestä nuorison some-kanavana. Tutkimuksen mukaan 95 prosenttia nuorisosta käyttää YouTubea, 67 prosen ttia TikTokia, 62 prosentti Instagramia ja 59 prosenttia Snapchatia.
Sen jälkeen on pitkä kuilu ennen Facebookia. Vain 32 prosenttia vastaajista sanoo käyttävänsä Facebookia edes joskus. Edellisessa tutkimuksessa luku oli 71 prosenttia.
YouTube tai TikTok eivät olleet mukana Pew:n edellisessä tutkimuksessa. Kärkinelikosta Instagramin ja Snapchatin käyttö on kasvanut edellisestä tutkimuksesta. Laskussa ovat Facebookin ohella myös Twitter ja Tumblr.
Tutkimuksessa on myös selviä demografisia eroja. Teinipojat käyttävät tyttöjä enemmän YouTubea, peli-some Twitchiä ja Redditiä. Tytöt puolestaan käyttävät enemmän TikTokia, Instagramia ja Snapchatia.
Lue tutkimuksesta lisää Pew Research Centerin sivuilta.
Kuva NordWood Themes Unsplash