Meta vähentää mainosten personointia EU-alueella
Meta yrittää lepytellä EU-viranomaisia vähemmän personoidulla mainonnalla ja 40 prosenttia halvemmalla maksullisella versiolla.
IT Insider toimitus
13.11.2024

Meta Platforms tuo EU-alueella oleville käyttäjilleen mahdollisuuden vähemmän personoituihin mainoksiin Facebookissa ja Instagramissa. Taustalla on yhtiön pyrkimys Euroopan unionin viranomaisten huoliin käyttäjätietojen käytöstä mainonnassa.

Tulevien viikkojen aikana Metan EU-alueen käyttäjät voivat valita, haluavatko he mainoksia ”kontekstin” vai profiilin perusteella. Konteksti tarkoittaa, että mainokset räätälöidään sen sisällön perusteella, jota käyttäjä katsoo tietyllä hetkellä, sen sijaan että ne perustuisivat käyttäjän henkilökohtaisiin tietoihin tai aiempaan toimintaan.

Lisäksi Meta aikoo alentaa mainoksettomien tilaustensa hintoja noin 40 prosentilla Euroopan käyttäjille. Tämä hintamuutos voi tehdä mainoksettomasta kokemuksesta houkuttelevamman vaihtoehdon yhä useammalle käyttäjälle.

Viime kuussa Euroopan unionin tuomioistuin määräsi, että Metan on rajoitettava Facebookista kerättyjen henkilötietojen käyttöä kohdennetussa mainonnassa. Päätös heijastaa laajempaa trendiä kohti tiukempaa tietosuojasääntelyä EU:ssa.

Euroopan tietosuojaneuvoston (EDPB) puheenjohtaja Anu Talus totesi lausunnossaan: ”Vaikka ratkaisua on vielä arvioitava, toivotamme tervetulleeksi sen, että merkittävä alusta ilmoittaa tarjoavansa uuden vaihtoehdon ilmaiseksi vähemmän yksityiskohtaisella profiloinnilla mainontaa varten.”

Metan päätös saattaa vaikuttaa laajemminkin digitaalisen mainonnan tulevaisuuteen Euroopassa. Yrityksen mukautuminen EU:n sääntelyyn voi luoda teknologiajäteille uuden tavan toimia käyttäjätietojen ja mainonnan kanssa.

Suositellut

Uusimmat