Metan omistama WhatsApp alkaa nyt virallisesti näyttää mainoksia käyttäjilleen. Yritys ilmoitti, että mainokset näkyvät WhatsAppin Päivitykset-välilehdellä, joka toimii Instagramin ja Facebookin tarinoiden kaltaisesti. Päivityksissä käyttäjät voivat jakaa esimerkiksi kuvia, videoita ja tekstiä, jotka katoavat vuorokauden kuluttua.
WhatsAppin mainokset näkyvät jatkossa tuttujen ja perheenjäsenten päivitysten seassa. Meta vakuuttaa, ettei mainoksia tuoda käyttäjien yksityisiin keskusteluihin tai puheluihin. Yhtiö ei myöskään aio myydä tai jakaa käyttäjien puhelinnumeroita mainostajille, eikä käytä yksityisviestejä mainosten kohdentamiseen.
Mainoksia kohdennetaan käyttäjille rajatusti. Meta hyödyntää kohdennuksessa esimerkiksi käyttäjän sijaintia, kieltä, seurattuja kanavia sekä aiempaa vuorovaikutusta mainosten kanssa. Käyttäjät voivat halutessaan muuttaa mainosasetuksiaan Metan tiliasetuksista.
WhatsAppiin tulevat myös sponsoroidut kanavat sekä maksulliset tilausmahdollisuudet. Kun käyttäjä etsii uusia seurattavia kanavia, Meta ehdottaa jatkossa myös sponsoroituja vaihtoehtoja. Lisäksi käyttäjät voivat tilata haluamansa kanavan saadakseen yksinoikeudella sisältöä.
Metan mainosliiketoiminnan laajentaminen WhatsAppiin ei ole täysin uusi suunnitelma. Meta kertoi jo vuonna 2023 työstävänsä mainosten käyttöönottoa. Nyt julkaistu uudistus on selkeä askel WhatsAppin muuttumisessa osaksi Metan tuottoisaa mainosekosysteemiä. Viime vuonna Metan mainosliikevaihto oli yli 160 milardia dollaria.