Tietokoneyhdistyksen vuoden 1965 toimintakertomuksessa kerrotaan syyskokouksesta 25.10.1965, jonka yhteydessä mainitaan, että ”kokouspäivän aikana tutustui suuri joukko yhdistyksen jäseniä Helsingin lentoasemalla vierailleeseen IBM COMPUTOUR näyttelyyn”. Mistä oli kysymys?
Näyttely vieraili Suomessa vain päivän verran. Jo viittaus Helsingin lentoasemasta vihjasi, että näyttely liittyi lentokoneeseen ja selvisi, että se oli sijoitettuna nelimoottoriseen Douglas DC-7B N774R -liikennelentokoneeseen. Näyttelyn helmi oli IBM S/360 model 20 -tietokone.
Saattoi olla, että kyseessä oli vuonna 1964 esitellyn IBM:n kolmannen polven tietokoneen ensiesiintyminen Suomessa. Model 20 oli aika laajaskaalaisen tuoteperheen pienin, painoin kuutisensataa kiloa. Suosituksi muodostuneen tuoteperheen salaisuus oli arkkitehtuurissa ja tuotantotekniikassa. Arkkitehtuuri mahdollisti yhteensopivuuden, jolloin ohjelmisto saatiin toimimaan kaikissa tuoteperheen malleissa, mikä tuohon aikaan oli ennenkuulumatonta. Eikä vain tuoteperheen sisällä, sillä 2000-luvun IBM zSeries -koneet kykenevät ajamaan 40 vuotta vanhoja ohjelmia.
S/360:n myötä myös transistorien tuotantoa ja piirilevyjen tuotantoa, mikä oli edellytys massatuotannolle. Massatuotanto taas merkitsi huokeampia hintoja ja ne taas tekivät tuoteperheestä suositun. Se taas tiesi pulleita tilauskirjoja tehtaille.
Monista S/360:n ratkaisuista syntyi teollisuusstandardeja, ja muutenkin kilpailijoiden oli reagoitava uutuuteen joko lähtemällä mukaan kehitykseen tai liittoutumalla sitä vastaan. Jopa valmisohjelmistojen markkinat syntyivät osin S/360:n myötä.
Lentokoneeseen sijoitettuun näyttelyyn kävi Suomessa tutustumassa peräti 727 henkilöä, joista kolmisensataa lienee ollut Tietokoneyhdistyksen syyskokoukseen osallistuneita. Vuosikertomuksen mukaan kun 300-paikkainen Lilla Teatern alkoi käydä yhdistyksen kokouksille pieneksi.
Douglas DC-7 oli Douglasin viimeinen mäntämoottoriliikennekone. N774R valmistui vain kolme vuotta ennen DC-8-suihkukoneen ensilentoa. N774R siirtyi Pan Amilta IBM:lle syyskuussa 1965 ja meni Miami Aviation Corporationille maaliskuussa 1968. Vuonna 1955 valmistunut koneyksilön matkan pää oli romuttamo jo vuonna 1972.
Kuva: Douglas DC-7. Kuvan lentokone ei liity tapaukseen. Wikimedia commons