Kirjautuminen on muuttunut 22.8.2025 - tarvittaessa aseta salasanasi uudelleen.

Kolumni Yksittäinen tekijä harvoin epäonnistumisen syy

Projektit onnistuisivat nykyistä paremmin, jos epäonnistumisia tutkittaisiin systemaattisesti.
5. helmikuuta 2024 kirjoittaja
Myllymäki Reino
Johtaja Paula Aaltonen Midagonilta totesi hiljan tekemässäni haastattelussa, että “yhtä yksittäistä konkreettista syytä ei ole mahdollista nimetä, epäonnistumisen tai onnistumisen taustalla on aina useampia tekijöitä”. Tämä pitää paikkansa. Suomen kokeneimpiin kuuluva kiinteäsiipisten ilma-alusten ja helikopterien lentäjä Jari Rinne totesi aikanaan kirjoittamassaan kirjassa Lento-onnettomuudet lentoturvallisuuden kehittäjinä , että lentoturmaan tarvitaan 10-11 samaan suuntaan vaikuttavaa tekijää. Kuulen korvissani vastakommentin: “Hetkinen, eikö Malaysian Airlinesin lennon MH17 tuhoutumiseen johtanutkaan yksi syy?” Malaysian Airlinesin lento 17 päättyi Ukrainan yllä 17.7.2014 ohjuksen räjähtämiseen konen keulan lähellä. Yksittäinen syy siis johti 298 ihmishengen menetykseen. Mutta se ei ollut lento-onnettomuus, se oli sotatoimi. Kuuluu siten eri luokkaan. Liikennelento täyttää sen sijaan projektinkin määritelmän. Sillä on alku ja loppu jne. Lento-onnettomuustutkinta lähti kehittymään 5...
Tämä on artikkelin esikatselu

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä artikkeli on luettavissa kokonaisuudessaan tilaajille. 

Onko sinulla jo tilaus? Kirjaudu sisään tästä

Tilaa nyt ja saat rajattoman pääsyn IT-alan kiinnostavimpiin sisältöihin.

Tarjoamme myös kaikille rekisteröityneille käyttäjille 5 artikkelia kuukaudessa maksutta.

Jaa
Dynaaminen pätkäsi näytetään tässä... Tämä viesti näytetään, koska et ole antanut sekä suodatinta että mallia käytettäväksi.
Dynaaminen pätkäsi näytetään tässä... Tämä viesti näytetään, koska et ole antanut sekä suodatinta että mallia käytettäväksi.
Dynaaminen pätkäsi näytetään tässä... Tämä viesti näytetään, koska et ole antanut sekä suodatinta että mallia käytettäväksi.