KISS saattoi eläköityä pysyvästi, mutta ei huolta – bändi ikuistettiin esiintyvien avatarien avulla 
KISSin jäähyväiskonsertissa debytoineet avatarit syöksivät tulta ja tanssivat hologrammeina yleisön yllä.
Max Lehtinen
04.12.2023

Jo 1970-luvulla läpimurtonsa tehnyt rockbändi KISS on “uudestisyntynyt” ikuisesti rokkaavien avatarien avulla, selviää bändin Youtube-tilillä julkaistusta videosta

Video julkaistiin pian sen jälkeen, kun yhtye lopetti jo useamman vuoden kestäneen “End of the Road” -jäähyväiskiertueensa Madison Square Gardenissa joulukuun alussa. Keikan lopussa katsojat saivat pienen maistiaisen, millaisia virtuaalisen KISSin esiintymiset voivat tulevaisuudessa olla. 

Esimerkiksi tällä erään katsojan kuvaamalla videolla nähdään, miten KISS esiintyi keikan lopussa hologrammiteknologian avulla. 

Yhtyeen laulaja-basisti Gene Simmonsin mukaan virtuaaliavatarien esittämästä keikasta tulee “paras konsertti, jonka olet ikinä nähnyt”. Keikan ajankohtaa ei ole tiettävästi vielä julkaistu. 

AP Newsin mukaan avatarit loivat Hollywood-ohjaaja George Lucasin erikoistehosteyhtiö Industrial Light & Magic ja ABBA-tähti Björn Ulvaeusin sekä Conni Jonssonin perustama ruotsalainen Pophouse Entertainment Group. 

Samaiset yritykset ovat ikuistaneet yhteistyössä myös ABBAn, jonka virtuaaliset avatarit ovat päässeet jo tosihommiin Lontoossa järjestetyssä ABBA Voyage -show’ssa, joka on netonnut lipputuloillaan Bloombergin mukaan yli 2 miljoonaa dollaria viikossa. 

KISSin lisäys kasvavaan virtuaalisten avatarien joukkoon on osa viihdeteollisuudessa yleistyvää pyrkimystä saada tuottoa tekoälyn, 3D-avatarien ja hologrammien avulla toimivista hahmoista, jotka tarjoavat mahdollisuuden markkinoida tuotteita personoidusti ja inhimillisesti. 

Monet teknologiayritykset haluavat myös automatisoida suosittujen artistien, kuten KISSin ja ABBAn, keikkoja ja luoda heistä lähestyttäviä tekoälyversioita, jotka voivat keskustella tuhansien fanien kanssa samaan aikaan – ehkäpä jopa maksua vastaan. 

Uuden teknologian skaalautuvuus on aivan eri luokkaa kuin yksittäisten henkilöiden kyky tai motivaatio osallistua erinäisiin tapahtumiin, konsertteihin ja itsensä brändäykseen. Tekoäly tai hologrammi taas ei paljoa omasta työmäärästään välitä. 

Esimerkiksi KISSin keikkoja voidaan nähdä tulevaisuudessa useita samaan aikaan ympäri maailmaa.

Yleisemmin ajateltuna erinäisille yrityksille voidaan myös kehittää tulevaisuudessa esimerkiksi omia markkinointihahmoja, jotka kiertävät internetissä julkaisemassa sisältöä ja kehumassa yrityksen tuotteita tuntemattomille. 

Vaihtoehtojen kirjo on valtava ja kilpailu on kova, sillä rahaa hyvien avatar- ja personoitujen tekoälytuotteiden tekijöille on luvassa melkoisesti. Samalla KISSin ja ABBAn kaltaiset toimijat, jotka ovat valmiita antamaan tekoälymalleille ja hologrammeille vetovoimaisen ulkokuoren, saavat tietysti rahatukusta oman osansa.

Vastaavanlaiset spektaakkelit ovat tietysti samalla riski omalle imagolle, mutta toistaiseksi kokeilut eivät ole aiheuttaneet artistien faneissa merkittävää pahennusta. 

Suositellut

Uusimmat