Yhdistyneen kuningaskunnan lainsäätäjät aikovat puuttua Metan hallinnoimilla alustoilla tapahtuneisiin huijauksiin, joissa tuhansilta brittiläisiltä käyttäjiltä on viety rahaa, kertoo The Guardian.
Facebookin, Instagramin ja WhatsAppin omistava Meta ei ole kitkenyt sosiaalisen median alustoillaan tapahtuneita huijauksia käyttäjien toistuvista ilmoituksista huolimatta.
Lloyds Banking Groupin analyysin mukaan jopa yli kaksi kolmasosaa Iso-Britannian huijauksista tapahtuu Metan omistamilla alustoilla. Uusi uhri löytyy pankin mukaan joka seitsemäs minuutti.
Tällä hetkellä maan parlamentti käsittelee verkkoturvallisuuteen liittyvää lakiehdotusta, jossa vaaditaan sosiaalisen median alustoja poistamaan kaikki huijausmainokset ja ehdotetaan pankeille valtuuksia viivyttää epäilyttäviä maksuja.
Samalla suuret pankit, kuten TSB, Barclays, Nationwide ja Starling Bank, vaativat Metan osallistumaan petoksista aiheutuviin kustannuksiin, kertoo The Guardian.
TSB kertoi aiemmin kesäkuussa uskovansa Meta-alustojen huijausten määrän nousevan Briteissä jopa 250 miljoonaan puntaan vuonna 2023. Pankin mukaan vuonna 2022 Metan alustoilta peräisin olevat petokset käsittivät 80 prosenttia sen käsittelemistä tapauksista.
Huijaukset toimivat Facebookissa ja Instagramissa mainoksien avulla. Ne johtavat verkkokauppoihin, jotka varastavat käyttäjiltään rahaa. Metan alustoilla on kiertänyt tekaistujen mainoksien lisäksi esimerkiksi sijoitushuijauksia.
Eräs Facebook-käyttäjä kertoi The Guardianille, että häneltä huijattiin yhteensä 70 000 puntaa sijoituspetoksessa.
WhatsAppissa suosituksi huijaukseksi on tullut niin kutsuttu “Hi mum” -petos, jossa rikolliset esittävät uhrin perheenjäsentä ja pyytävät lopulta suuria summia rahaa.
Metan mukaan petokset ovat koko toimialan ongelma, ja yrityksen on vaikea torjua laittomuuksia, koska huijarit käyttävät niin kehittyneitä menetelmiä.
”Emme halua kenenkään joutuvan uhriksi, minkä vuoksi alustoillamme on järjestelmiä huijausten estämiseksi”, Meta sanoi lausunnossaan.
Metalla ei ole nykylain mukaan velvollisuutta korvata asiakkaille huijauksista aiheutuneita vahinkoja, vaikka se on sallinut laittomien sivustojen mainostamisen alustoillaan.
Moni uhri kertoi The Guardianille saaneensa huijausilmoitukseensa Metalta automaattisen vastauksen. Jotkut eivät saaneet vastausta ollenkaan.
Kuva: Dima Solomin