Intian kilpailuoikeusvirasto on todennut Amazonin ja Walmart-omistuksessa olevan Flipkartin rikkoneen Intian kilpailulakeja tekemällä eksklusiivisia sopimuksia tiettyjen myyjien kanssa.
Reutersin tuoreen raportin mukaan erityiskohtelua saaneista myyjistä merkittävimmät olivat suuria älypuhelinvalmistajia, joiden tuotteiden ilmoituksia priorisoitiin muiden yli. Raportti mainitsee puhelinvalmistajista esimerkiksi Xiaomin, Samsungin, OnePlusin, Realmen ja Motorolan.
Joidenkin myyjien saamiin etuoikeuksiin kuului niiden ilmoituksien priorisoimisen lisäksi Amazonin ja Flipkartin tarjoamat alennetut varasto- ja markkinointikustannukset.
Vastineeksi verkkokauppojen erityiskohtelusta puhelinvalmistajat antoivat niille eksklusiivisen myyntioikeuden uusiin puhelinjulkaisuihin.
Intian kilpailuoikeusviraston mukaan maan kivijalkakaupat saivat puhelimia hyllyilleen ”paljon myöhemmin” kuin Amazon ja Flipkart.
Viraston tiedot perustuvat muun muassa älypuhelinvalmistajien omaan toimitusdataan.
Intian kilpailuvirasto kuulee seuraavaksi Amazonin, Flipkartin ja älypuhelinvalmistajien puolustavat argumentit sekä Intian kauppiasliiton näkökulman, minkä jälkeen virasto voi antaa yrityksille sakkoja ja pakottaa ne muuttamaan toimintaansa.
Amazon ja Flipkart odotettavasti valittavat tuloksista. Oikeustaistelu voi myöhäistää sakkojen langettamista.
Intialaiset kauppiaat ovat valittaneet Amazonin eksklusiivisista sopimuksista jo vuosia ja järjestäneet asiasta myös protesteja.
Pelikentän rajoja piirretään uudestaan
Intian verkkokauppatapaus ei ole ainoa laatuaan, vaan se on osa laajaa globaalia vastarintaa suurten teknologiayritysten epäreiluja bisneskäytäntöjä kohtaan.
Yhä useammat valtiot pyrkivät estämään suuryritysten vallan väärinkäyttöä nitistämällä teknologiajättien pyörittämiä sisäpiirisopimuksia ja varmistamalla pienten toimijoiden reilun kohtelun.
Haasteena on päättää, mihin epäreilun toiminnan raja vedetään ja miten uusia (tai vanhoja) kilpailulakeja sovelletaan erilaisissa tilanteissa.
Uuden suhtautumisen suunta vaikuttaa kuitenkin olevan toistaiseksi hyvin intuitiivinen: innovaatio ja kuluttajille edulliset sopimukset ovat hyvästä, mutta tilaa täytyy jäädä myös muille.