Perinteiset kanavat muodostavat nyt alle 50 % television käytöstä Yhdysvalloissa
Mediatutkimusyritys Nielsenin mukaan striimaus ja muut palvelut, kuten videopelien pelaaminen, ovat ohittaneet määrällisesti klassisten TV-kanavien katselun.
Max Lehtinen
16.8.2023

Yhdysvaltojen kansan mediankäyttöä tutkiva teknologiayritys Nielsen julkaisi tutkimuksen, jonka mukaan heinäkuussa alle puolet (49,7 prosenttia) yhdysvaltalaisten television käytöstä oli perinteisten kanavien katselua.

Kaapelitelevision osuus Yhdysvalloissa laski heinäkuussa hieman alle 30 prosenttiin ja ilmaiskanavien osuus 20 prosenttiin. 

Tulos on luultavasti television historian ensimmäinen kerta, kun perinteisen katselun osuus on laskenut alle 50 prosentin. 

Muiden palvelujen, kuten elokuvien soittamisen levyltä ja videopelien pelaamisen, yhdistetty osuus television käytöstä oli heinäkuussa 11,6 prosenttia. 

Heinäkuussa nähty television käytön kasvu tuli kuitenkin lähinnä suoratoistopalveluista, joiden osuus on Yhdysvalloissa nyt noin 39 prosenttia kaikesta television käytöstä. 

Eniten katsojia suoratoistopalveluista oli Youtubella 9,2 prosentin osuudella, ja toiseksi eniten katsojia oli Netflixillä 8,5 prosentin osuudella kaikesta television käytöstä.

Suoratoistopalvelujen käytön määrä on rikkonut Yhdysvalloissa ennätyksiä jo kolmen peräkkäisen kuukauden ajan.

Kuva: Nicolas J Leclercq

Suositellut

Uusimmat