Euroopan komissio totesi keskiviikkona julkaisemassa päätöksessään, että X ei täytäkään EU:n digitaalimarkkinasäädöksen (DMA) kriteereitä portinvartijalle.
“X:ää ei voida pitää portinvartijana sen sosiaalisen median verkostopalvelun osalta, koska [komission] tutkimuksessa kävi ilmi, ettei X ole yrityskäyttäjille tärkeä portti loppukäyttäjien tavoittamiseen”, komissio kirjoittaa päätöksessään.
Komission tutkinta lähti liikkeelle Elon Muskin X:n toukokuussa lähettämästä tutkintapyynnöstä, jossa se pyysi komissiota harkitsemaan uudelleen X:n määrittämistä portinvartijaksi.
Vaikka päätös vähentää Muskin tarvetta kaitsea X:n toimintaa aiempaa tarkemmin EU:n digitaalimarkkinasäädöksen alaisena, komission viesti voi osua oikukkaalle Muskille herkkään paikkaan.
X:llä on ollut Muskin luotsaamana huomattavia vaikeuksia saada alustalle mainostajia. Muskin Twitter-oston mukana saapuneet moderointiongelmat ja julkiset kohut saivat mainostajat hylkäämään alustan mahdollisen mainehaitan pelon vuoksi.
Musk sanoi viime vuoden lokakuussa mainostajille poikkeuksellisen suorat sanat ja lupasi samalla olla alentumatta näiden suorittamaan “kiristykseen”.
Taktiikka ei kuitenkaan toiminut mainostajien lepyttämiseen. Kantarin syyskuisen tutkimuksen mukaan markkinoijien ”historiallisen alhainen” luottamus X:n mainoksiin on laskenut 22 prosentista 12 prosenttiin vuosina 2022–2024.
“Vain 4 prosenttia markkinoijista uskoo, että X:n mainokset takaavat bränditurvallisuuden (vertailun vuoksi Googlen takaamaan bränditurvallisuuteen uskovat jopa 39 prosenttia)”, tutkimus toteaa.