Euroopan komissio on tehnyt väitetiedoksiannon eli virallisen ilmoituksen Googleen kohdistuvasta tutkinnasta, joka koskee Googlen hallitsevaa asemaa mainonnan alalla.
Komission alustava näkemys on, että Googlen markkina-asema on liian ylivoimainen ja sen täytyisi luopua joistain mainosliiketoimintansa osista, jotta sen monopolisoitunut asema päättyisi.
Komission mukaan Alphabetin omistama Google on saattanut käyttää johtavaa markkina-asemaansa hyväkseen jo vuodesta 2014 lähtien.
Komissio on määrännyt Googlelle aiemmin jo yhteensä yli 8 miljardin euron arvosta sakkoja kolmen edellisen tutkinnan päätteeksi. Yrityksen osien myymistä se ei ole ehdottanut Googlelle aiemmin, ja ehdotus on muutenkin komissiolle harvinainen.
Hakukonejätillä on kuitenkin nyt mahdollisuus vastata syytöksiin.
Googlen mainonnasta vastaava varatoimitusjohtaja Dan Taylor sanoi lausunnossaan, että yritys on “eri mieltä komission kanssa ja vastaa [syytöksiin] asianmukaisesti”.
”Mainosteknologiavälineemme auttavat verkkosivustoja ja sovelluksia rahoittamaan sisältöään ja mahdollistavat kaikenkokoisille yrityksille tehokkaan uusien asiakkaiden tavoittamisen”, Taylor selitti.
Reilua kilpailua edistävä EU-komissaari Margrethe Vestager taas painotti, että Googlella on “määräävä asema sekä myynti- että ostopuolella, jotta he voivat suosia omaa mainospörssiään”.
Vestager totesi myös, että komissio ei ole vielä virallisesti pyytänyt Googlea myymään osaa toiminnastaan, vaan ainoastaan ehdottanut sitä.
Komissio voi kuitenkin määrätä Googlelle valtavat sakot ja rikkoa monopolin lain voimakeinoilla, mikäli väitteet osoitetaan todeksi. Asiasta järjestetään kuuleminen, jonka perusteella EU tekee päätöksensä.
Samaan aikaan Yhdistyneessä kuningaskunnassa kilpailu- ja markkinaviranomainen (CMA) tutkii Googlen mainostoiminnan lainmukaisuutta. Myös Yhdysvalloissa kuohuu: oikeusministeriö ja kahdeksan osavaltiota ovat haastaneet yhtiön aiemmin tänä vuonna oikeuteen sen mainosmonopolin takia, kertoo The Verge.
Bloombergin mukaan Googlen mainosliiketoiminta oli noin 225 miljardia dollaria eli noin 80 prosenttia sen vuoden 2022 liikevaihdosta.
Kuva: Myriam Jessier