Tekoäly tarjoaa lukuvinkkejä Oodin käyttäjille
Helsingin kaupungin keskustakirjasto Oodi haluaa antaa asiakkailleen mahdollisuuden löytää luettavaa myös oman vakioalueensa ulkopuolelta. Obotti-tekoälysovellus tarjoaa uusia kirjaehdotuksia yhdistämällä chatbotien lukijaprofiilit ja käyttäjän lainaushistorian.
Mikko Torikka
18.6.2021

Uuden luettavan löytäminen kirjastoista voi olla joskus vaikeaa. Ainakin, jos haluaa laajentaa omien mieltymystensä ulkopuolelle. Helsingin keskustakirjasto Oodissa yritetään ratkoa tätä ongelmaa Obotti-mobiilisovelluksella. Obotti antaa jokaiselle käyttäjälle henkilökohtaisia vinkkejä lukemisen löytämiseksi. 

Obottiin on teemoitettu kuusi erilaista hahmoa eli chatbottia, joilla on valmiiksi omat kiinnostuksen kohteet. Käyttäjä voi valita mieltymyksiään vastaavan hahmon, joka antaa suosituksia paitsi omien taipumustensa, myös käyttäjän tekemien valintojen perusteella.

Palvelu pyrkii suosittelemaan asiakasta kiinnostavia kirjoja, joita hän ei muuten löytäisi.

Sovellus oppii asiakkaan valinnoista ja tarjoaa jatkuvasti uutta aineistoa. Kokemus on vuorovaikutteinen, suositukset ovat käyttäjän näköisiä ja botteja voi kouluttaa mielensä mukaan. Obotilla on erilaisia persoonallisuuksia, joista jokainen sukeltaa Oodin aineistoon eri suunnasta.

Obotti toimii suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi ja se suosittelee vain sellaista materiaalia, joka on sillä hetkellä lainattavissa Oodista. Obotin saa myös suosittelemaan pelkästään lasten ja nuorten aineistoa.

Obotti on yksi Helsingin kaupungin tekoälykokeiluista, joilla pyritään parantamaan kaupunkilaisten palveluita. Sen on kehittänyt HeadAI ja sovelluksen voi ladata Googlen ja Applen sovelluskaupoista. 

Helsingin kaupungilla on käytössä monia vastaavia chatbotteja. Esimerkiksi pysäköintibotti on asiakaspalvelukanava, joka vastaa automaattisesti kellon ympäri pysäköintiä koskeviin kysymyksiin. NeRo-neuvolarobotti taas vastaa neuvoloiden asiakkaita mietityttäviin kysymyksiin jonottamatta.

Suositellut

Uusimmat