Suomalainen tunnistautumispalvelu sai nimen Sinuna
Suomen Tunnistautumisosuuskunta aikoo lanseerata kotimaisen tunnistautumispalvelun loppuvuodesta. Osuuskunta nimitti toimitusjohtajakseen Mikko Nurmen.
IT Insider toimitus
27.4.

Suomen Tunnistautumisosuuskunnan kehittämä kansallinen tunnistautumispalvelu sai nimen Sinuna.

Kehitystyön tavoitteena on rakentaa Sinunasta salasanat korvaava tunnistautumivaihtoehto eri palveluihin kirjautumiseen. Palvelu on tarkoitus lanseerata vuoden 2022 loppupuolella.

Voittoa tavoittelematon osuuskunta on kutsunut digitaalisen liiketoimintansa edistämisestä kiinnostuneet yritykset kehittämään palvelua yhdessä.

Samalla Suomen Tunnistautumisosuuskunta kertoi, että sen uutena toimitusjohtajana on aloittanut huhtikuun alussa KPMG:llä ja Nixulla aikaisemmin työskennellyt Mikko Nurmi.
Nurmen ensimmäinen työtehtävä oli nimen keksiminen palvelulle.

“Sinuna on kotimainen palvelu, joka tekee suomalaisille kaikesta verkossa tapahtuvasta tunnistautumisesta helpompaa ja mahdollistaa pääsyn moneen sisältöön yhdestä paikasta. Kumppaneillemme mahdollistamme saumattomien, uudenlaisten palvelukokemusten kehittämisen kustannustehokkaasti. Olen innoissani päästessäni mukaan rakentamaan modernia ja vastuullista tunnistautumispalvelua, joka ei myy käyttäjien tietoja kolmansille osapuolille”, kuvailee Mikko Nurmi uutta pestiään.

”Tavoitteenamme on saada avattua palvelun testausympäristöt mukana oleville yrityksille kesäkuussa, jotta Sinuna päästään lanseeraamaan suomalaisille loppuvuodesta”, Nurmi jatkaa.

Suomen Tunnistautumisosuuskunta perustettiin joulukuussa 2021. Sen perustajajäsenet ovat Yleisradio, Alma Media, Nixu ja Digital Living International. Osuuskunnan perustajat yhdistivät media-alalle jo aikaisemmin suunnitellun yhteistunnistautumishankkeen ja muun yrityskentän käynnistämän SisuID-projektin.

Suositellut

Uusimmat