Sadimin kosketus
Hyvä tuote ei myy itseään vaan se vaatii myös hyvää markkinointia, kirjoittaa Petri Matero
Petri Matero
21.12.

Tiesitkö että uusien tuotteiden ja palveluiden lanseerauksista melkein 95% epäonnistuu. Ja tämä tieto tulee ihan Harvard Business Schoolista, eikä tebarin parlamentilta. Syitä on monia, mutta yleensä alamäki alkaa siitä, kun joku lausuu nämä kolme sanaa, jotka toimivat kuin Midaksen käänteinen kosketus.

Kyllä se kelpaa.”

Olenkin ristinyt tällaisen kullan kikkareiksi muuttavan kosketuksen Sadimin kosketukseksi. Vaikka välinpitämättömyys on tärkeä tekijä, ei se ole suinkaan ainoa. Heitän tässä kaikkien eteen ruodittavaksi kahdeksan tärkeintä asiaa, mitkä sinun ja tiimisi tulisi ottaa huomioon minkä tahansa tuotekehityksen ja lanseerauksen yhteydessä, olipa kyseessä kuluttajatuote, tai ammattilaisten palvelu.

Tee kotiläksysi

Älä luota mutuun tai sukulaispoikaan. Listaa kilpailijasi. Myös ne, jotka eivät ole edes samalla toimialalalla. Monesti pahin kilpailija on ostamattomuus. Tunne kilpailijasi bisnesmallit, hinnoittelustrategiat ja bisneksen todellinen luonne. Juttele, kysele, utele, kaivele. Tietoa kyllä löytyy.

Kiteytä kontrolloiva idea

Älä päästä komiteaa suunnittelemaan hevosta. Ravaat muuten kamelilla. Kiteytä palvelusi kontrolloiva idea, kiteytä se, ja pidä siitä kiinni. Parhaat pitchaukset tehdään parilla sanalla. Aivan kuten Hollywoodissa. Speed-elokuva pitchattiin näin: “Die Hard bussissa.”

Sunnittele. Ja pysy siinä suunnitelmassa

Määrittele tavoitteet, pidä ne kirkkaina, ja pysy niissä. Älä anna viime hetken aaltojen ja asiantuntijoiden mielipiteiden keikuttaa suunnitelmaa. Budjetoi oikein, ja käytä apuna ammattilaista.

Rahaa. Rahaa. Rahaa.

Olet laittanut jo niin paljon itse tuotteeseen rahaa, että olisi järjetöntä säästää silloin, kun sinun pitää kertoa siitä kohderyhmällesi. Varaudu tähän budjetointiin heti paukusta, ja ajattele rahaa investointina, ei kuluna. Yksi raha ulos, ja kaksi sisään.

Tunne asiakkaasi

Älä tylsistytä viestiäsi puhumalla hienosti vierasta kieltä ihmiselle, joka ei sitä ymmärrä. Puhu kohderyhmällesi, kuin he puhuvat keskenään. Osoita, että ymmärrät heidän arkea, näet heidän tuskansa ja kipupisteensä, ja olet valmis ratkaisemaan ne.

Promoa aggressiivisesti

Nyt on viimeinen hetki ujostella. Kerro, julista, huuda ja heruta. Olet tehnyt takuulla tarpeeksi työtä, että olet nyt tässä pisteessä. Ole ylpeä itsestäsi, tiimistäsi ja tuotteestasi. Ja tee se kaikille selväksi. Ainakin juuri oikealle kohderyhmällesi.

Suomalaisten kulahtanut viidakon sananlasku ”hyvä tuote myy itse itsensä” ei ole koskaan pitänyt paikkaansa.

Iteroi kuin pirulainen

Maailma ei ole koskaan valmis. Kerää kommentteja, mielipiteitä ja arvioi niitä oikeilla kriteereillä. Mikäli tuotteesi saa palautta toistuvasti samoista syistä, niin siinä on oltava jokin perä. Sama pätee myös kehuihin.

Varmista, että tuote on oikeasti hyvä

Tässä palataan tuohon ihan ensimmäiseen nostooni. “Kyllä se kelpaa.” Tämän virheen tekevät sekä uudet, että myös maailman kuulut yritykset. Pienille puutteille annetaan periksi, jo asiakaskokemuksesta tulee kuraa. Käyttöliittymä on vähän sinnepäin. Palvelu on hidas. Tuote ei toimi kuten se alunperin suunniteltiin. Silloin se EI oikeasti kelpaa.

Suomalaisten kulahtanut viidakon sanalasku “hyvä tuote myy itse itsensä” ei ole koskaan pitänyt paikkaansa. Se on keksitty silloin, kun rahtasimme sotakorvauksia rajan taakse, automaattisen kysynnän markkinoille.

Jokainen uusi idea pitää myydä maailmalle. Ja ellei ensin ole tarvetta, pitää sekin kehittää ja myydä. Sen jälkeen onkin helppo tarjota ratkaisua, joka sattuu löytymään ihan omalta luukulta.

Petri Matero on markkinoinnin ja myynnin moniottelija, joka tuli tunnetuksi Jaajo Linnonmaan luotsaaman Diilin 2021-kaudelta, yltäen finaaliin saakka. Matero on uransa aikana käännyttänyt useita insinöörejä markkinoinnin ja arvopohjaisen ajattelun alttarille.

Suositellut

Uusimmat