Mistä haluat olla tunnettu?
Yksinkertaiselta kuulostava kysymys sisältää menestyksen salaisuuden, kirjoittaa kolumnistimme Petri Matero.
Petri Matero
10.6.


Tähän pirullisen yksinkertaiseen kysymykseen kiteytyy oikeastaan kenen tahansa yrityksen, henkilön ja tuotebrändin menestyksen salaisuus. Yksinkertaiseen kysymykseen vastaaminen nimittäin vaatii vastaajalta juuri niitä oikeita strategisia valintoja, tai tarkemmin poisvalintoja, joilla häivytetään kohinaa kovan ydinosaamisen tieltä. Pureudutaanpa tähän vastaukseen ja sen vaatimiin valintoihin hieman tarkemmin.

Missä olet hyvä? Siis oikeasti hyvä.

Tämä on se kaikista vaikein valinta. Oman osaamisen kärjen kiillottaminen siis. Se vaatii vähemmän tärkeiden ominaisuuksien työntämistä taka-alalle, osittain jopa joidenkin tehtävien poistamista, ja jäljelle jäävän kärkiosaamisen hiomista entistäkin paremmaksi. Lisäksi tämä valinta olisi tärkeää todistaa oikealla kohderyhmällä. Onko osaamisellasi todellisuudessa yhtä suuri merkitys- ja vaikuttavuusarvo, kuin mitä itse kuvittelet?

Onko olemassa ongelmaa, jonka osaamisesi ratkaisee?

Tässä moni yritys ja asiantuntijakin menee metsään ja reilusti. Olemme taitavia näkemään ongelmia useissa paikoissa, mutta osaammeko todella ratkaista niitä? Monesti ihmiset ja organisaatiot ovat myös täysin kykeneväisiä elämään olemassa olevien ongelmien kanssa, eikä resursseja vaativa ratkaisutyö ole edes tarpeellinen. Onko kärjelläsi edes käyttöä?

Onko kukaan valmis maksamaan sinulle siitä?

Jos se ongelma kuitenkin löytyy ja kaipaa todistettavasti ratkaisua, varmista hyvissä ajoin, ollaanko sinulle valmiita maksamaan siitä. Tarpeeksi. Aina kaikki ratkaisut eivät ole hinnallisesti edes vertailukepoisia, koska ne edustavat täysin toista palvelu- tai tuotekategoriaa. Kuntosalin kuudenkympin kuukausikortin pahin kilpailija on alle kympin Netflix-tilaus. Mieti miten asemoit oman palvelusi hinnoittelun.

Mitä yksinkertaisempi vastauksesi on, sitä todennäköisemmin sinut muistetaan.

Oletko valmis toimimaan kuten puhut?

Osaamisen ja tunnettuuden kärjen kirkkautta säädellään sillä, toimitko samoin kuin lupaat ja puhut. Tämä on monille äärimmäisen vaikeaa. Konsultin kirjoittamat korulauseet ja mainostoimiston laatimat arvolupaukset tulisi elää todeksi päivä toisensa jälkeen koko organisaation voimin. Miten on, pitääkö lupauksesi koko leveydeltään?

Jaksatko kertoa siitä tarpeeksi monelle, tarpeeksi pitkään?

Raamattu on maailman käytetyin myynnin pelikirja. Miljoonat ja miljoonat saarnamiehet ovat myyneet sillä vakaumusta globaalisti parin tuhannen vuoden ajan. Yksikään tarina ei ole jäänyt kertomatta, mutta silti jokainen saa puhallettua niihin oman sävynsä. Miten on sinun tarinasi ja myynnin pelikirjasi laita? Jaksatko toistaa sinnikkäästi sisintäsi, vai alkaako viesti jo puuduttamaan parin viikon jälkeen. Kannattaa muistaa, että kun joku ulkopuolinen huomioi tekemisesi, niin siitä se työ vasta alkaa.

Kun mietit liiketoimintasi suuntaa, niin kysy itseltäsi “mistä haluan olla tunnettu?”. Mitä yksinkertaisempi vastauksesi on, sitä todennäköisemmin sinut muistetaan.

Suositellut

Uusimmat