Microsoft ostaa peliyhtiö Activision Blizzardin, joka on tunnettu muuan muassa huippusuosituista Call of Duty, World of Warcraft sekä Candy Crush -peleistään. Kaupan hinta on yhteensä 68,7 miljardia dollaria.
Hankinnallaan työ- ja yritysohjelmistoista tunnettu Microsoft siirtää liiketoiminnan painopistettään pelien ja viihteen suuntaan. Microsoftin mukaan pelaaminen on tällä hetkellä suurin ja nopeimmin kasvava viihteen muoto. Microsoftin mukaan yhtiöstä tulee kaupan myötä liikevaihdolla mitattuna kolmanneksi suurin peliyhtiö Tencentin ja Sonyn jälkeen.
”Pelaaminen on tänä päivänä kaikilla alustoilla kaikista kehittyvin ja kiinnostavin viihteen kategoria ja on avainasemassa metaversumi-alustojen kehittämisessä”, sanoo yhtiön toimitusjohtaja Satya Nadella.
Xboxin johtajan Phil Spencerin mukaan kaupan toteutumisen jälkeen Microsoft aikoo tarjota Xbox Game Passin sekä PC Game Passin kautta mahdollisimman useita Activision Blizzardin pelejä. Microsoftin Xbox Game Passilla on tällä hetkellä 25 miljoonaa käyttäjää.
Microsoft olettaa, että kauppa toteutuu tilikaudella 2023. Kaupan toteutuminen edellyttää vielä Activision Blizzardin osakkeenomistajien sekä kilpailuviranomaisten hyväksyntää.
Activision Blizzardin kurssi on ollut jo kuukausia laskussa, sillä yhtiötä on syytetty seksuaalisesta häirinnästä, kertoo yhdysvaltalainen The Verge -tekniikkalehti. Viime kesäkuussa Kalifornian osavaltio haastoi yhtiön oikeuteen ”jatkuvan seksuaalisen häirinnän” kulttuurin edistämisestä. Melkein 40 yhtiön työntekijää ovat tiettävästi lähteneet yhtiöstä viime heinäkuun jälkeen.
Microsoft ei kerro tarkalleen, miten se ratkaisisi Activisionin ongelmia. Microsoftin mukaan Activision Blizzardin toimitusjohtaja Bobby Kotick jatkaa toistaiseksi tehtävässään.