Kolumni: Ominaisuudet ja tarina tappelivat, ruotsalainen voitti
Tarinan voima on uskomaton ja niiden avulla teknisillekin asioille saadaan luotua merkitys, kirjoittaa kolumnistimme Petri Matero
Petri Matero
19.8.

En tiedä teistä insinööreistä, mutta ainakin me markkinointi-ihmiset saamme näppyjä joka kerta, kun joku muistuttaa meitä, miten paljon parempia ruotsalaiset ovat markkinoinnin saralla. Jotain siellä laitetaan juomaveteen, mikä meidän putkista puuttuu. Asia on niin totta, kuin se vain voi olla. Sen takia se onkin niin tuskallista.

Naapurimaan ammattilaisten menestyksen taustalla on vankkumaton usko tarinoihin, ja siihen, millaisia tunteita niillä voidaan herättää. Tarinoilla on myös sellainen pirullinen ominaisuus, että ne tarttuvat kuin korona Pietarin pelimatkalla. Avaan tätä väitettäni puujalkamaisella esimerkillä. Mennään!

Baarissa istui kaksi miestä. Molemmilla oli päässään silmälaput. Kaverukset työskentelivät samassa yrityksessä, joka sorvasi alumiiniosia sääsatelliitteihin. Itseasiassa molempien silmälaput johtuivat samasta onnettomuudesta, johon oli syyllinen CNC-kone. Silmälappuhan tunnetusti lisää miehen kiinnostavuutta, ja katu-uskottavuutta yhtäaikaa. Niinpä kaverusten ei tarvinnut istua kauaa keskenään, kun ympärillä pyöri jo daameja kyselemässä herrojen taustoja.

Toinen kaveruksista, vakavampihenkisempi heppu kertoi aina kysyjille silmälapun syyksi jumittuneen, ja katkenneen CNC-terän sinkoutumisen. Toinen kaveruksista alusti oman lappunsa tarinan intohimostaan ilmastoon, säätilan ilmiöihin ja heikoimmassa asemassa olevien ihmisten auttamiseen. Siihen, kuinka kesken satelliitin rakentamisen erittäin vaarallinen onnettomuus melkein vienyt näön. Arvatkaapa, kumman kaveruksen ympärillä riitti kuhinaa?

Tarinan voima on uskomaton. Sen avulla voidaan rakentaa kiinnostavuutta tylsemmillekin asioille, ja luoda niiden olemassaololle kokoaan suurempi merkitys. Eikä kyse ole edes valehtelusta. Jokaisella suomalaisella insinööritaidonnäytteellä on tarina, mutta me emme vain ole uskaltaneet kertoa niitä. Uskon puute johtuu siitä, että luulemme edelleen, että ominaisuudet ja kylmät faktat puhuvat puolestaan. Luotamme asiakkaiden rakentavan niistä päässään itse tarinan, ja oivaltavan sen arvon, jonka palvelu tai tuote itseasiassa tuottaa.

Ihmiset ovat aina tarvinneet parhaille tarinoille kertojia. Kertojia, joiden tarinoiden äärelle on ollut turvallista ja innostavaa kerääntyä joukolla. Kukaan ei estä meitä luomasta uudestaan tätä perinnettä. Ei edes ruotsalaiset.

Petri Matero on markkinoinnin ja myynnin moniottelija, joka tuli tunnetuksi Jaajo Linnonmaan luotsaaman Diilin 2021-kaudelta, yltäen finaaliin saakka. Matero on uransa aikana käännyttänyt useita insinöörejä markkinoinnin ja arvopohjaisen ajattelun alttarille.

Suositellut

Uusimmat