Keisarin uudet pseudovaatteet
Pseudomarkkinoinnissa kuori kiiltää, mutta pintaa syvemmälle ei kannata rapsuttaa, kirjoittaa kolumnistimme Petri Matero.
Petri Matero
11.11.2021

Markkinointia voidaan käyttää oikein, tai väärin. Joillekin markkinointi on työkalu, jolla pyörä keksitään uudelleen, tai kikkare kääritään prameaan konvehtipaperiin. Siltikin tämän tempun jälkeen se pyörä pyörii aivan samalla tavalla, ja konvehti maistuu… No, tiedät kyllä miltä.

Tällaista toimintaa voidaan kutsua myös pseudomarkkinoinniksi. Me suomalaiset olemme tässä erittäin hyviä. Pseudomarkkinoinnissa tehdään siis markkinointia, joka näyttää markkinoinnilta, mutta toteutus on vain pieni siivu siitä, mitä markkinointi parhaimmillaan voi olla. Vain kalpea heijastus jostain, mikä voi olla liiketoiminnan kannalta kaikkein merkityksellisintä.

Pseudomarkkinoinnin nimissä tehdään rikollisen paljon brändiuudistuksia, kampanjoita, visuaalisia kikkailuja, sekä kepeähköä tarinankerrontaa, jossa sisältömarkkinointi kantaa korkeimmalla liehuvaa lippua. Myöskin pseudotuotteistaminen kuuluu tämän saman kategorian alle. Yhteistä näille kaikille on se, että kuori kiiltää komeasti, mutta raaputusta se ei kestä sitten millään.

“Tehdään markkinointia, joka näyttää markkinoinnilta, mutta toteutus on vain pieni siivu siitä, mitä markkinointi parhaimmillaan voi olla.“

Olen pitäytynyt vuosien ajan tiukasti markkinoinnin klassisessa “viidessä peessä”. Product, price, place, promotion ja people. Näillä on pärjätty pitkään, vaikka uusia termejä keksitään vuosittain yhtä varmasti, kuin myydään lippuja Hectorin paluukeikoille. Kun yritys onnistuu määrittelemään tämän kokonaisuuden, syntyy siitä väkisinkin uniikki palvelu tai tuote. Tätä kutsutaan myös markkinointistrategiaksi, joka on oleellinen osa yrityksen liiketoimintastrategiaa.

Nyt, kun osaat katsoa ja kriittisesti arvioida pseudomarkkinoinnin kukkasia, on aika laatia tarkastuslista, jota voidaan käyttää minkä tahansa markkinointiin liittyvän työpajan, projektin tai “brainstormauksen” lopputuloksen arvioimiseksi.

  1. Miksi tätä tehdään?
  2. Kenelle tätä tehdään?
  3. Mitä tällä halutaan saavuttaa?
  4. Onko koko yritys valjastettu tämän läpivientiin?
  5. Mikä vaikutus tällä on verrattuna entiseen toimintamalliin?
  6. Miten tämä vaikuttaa asiakkaan elämään tai liiketoimintaan?
  7. Maksaako tästä kukaan?

Näillä seitsemällä kysymyksellä pystyt joko hyväksymään hankkeen, tai hautaamaan sen niille sijoilleen. Voit myös testata tätä listaa moneen tunnetunkin brändin tekemiseen.

Maailma on täynnä tuotteita ja palveluita, jotka ovat kuin keisarin uudet vaatteet. Kaikki ympärillä olevat näkevät, että hallitsija hilluu kulkuset paljaina, mutta kukaan ei uskalla sanoa sitä kruunupäälle itselleen. Sehän voi vaikka suuttua, kun huomaa totuuden.

Petri Matero on markkinoinnin ja myynnin moniottelija, joka tuli tunnetuksi Jaajo Linnonmaan luotsaaman Diilin 2021-kaudelta, yltäen finaaliin saakka. Matero on uransa aikana käännyttänyt useita insinöörejä markkinoinnin ja arvopohjaisen ajattelun alttarille.

Suositellut

Uusimmat