Tuotesijoittelussa voidaan perinteisesti lähteä hakemaan korkeaa hintaa ja pienempiä kappalemääritä tai suurten volyymien tuomaa korkeaa liikevaihtoa ja katetta.
Apple on sijoittanut tuotteensa selvästi älypuhelinmarkkinan kalleimmiksi ja sitä kautta niiden kappalemääräinen markkinaosuus on noi 13 prosenttia. Mutta hinnoittelu on osunut kohdalleen, sillä iPhonet ottivat tämän vuoden huhti-kesäkuussa 40 markkinan liikevaihdosta ja 75 prosenttia liikevoitosta, kertoo tutkimusyhtiö Counterpoint.
Android-puhelimien puolella valmistajia on lukuisia, joten yksikään ei ole päässyt karkaamaan muilta myyntimäärissä. Samsung on kärjessä 17,6 prosentin prosentin osuudella ja kakkoseksi on noussut Xiaomi.
Samsung on vertailujaksolla toiseksi eniten liikevaihtoa (15 prosenttia kokonaismarkkinasta) ja liiketulosta (13 prosenttia kokonaismarkkinasta) kerryttänyt yhtiö. Ero Appleen kertoo kuitenkin omaa kieltään iPhone-valmistajan kannattavuudesta.
Counterpoint huomauttaa kuitenkin, että Applen osuus markkinan voitoista on ollut vielä suurempikin, iPhone 12:n julkistuksen aikaan Apple otti 86 prosenttia markkinan kokonaisoitoista.
Lukuja tarkastellessa on syytä pitää mielessä, että esimerkiksi Apple ei julkaise virallisesti Counterpointin käyttämiä lukuja, joten ne ovat tutkimusyhtiön oma arvio.