Apple kärsii parhaillaan Vision Pro -palautuksista – käyttökokemuksessa vielä paljon korjattavaa
Moni kertoo palauttaneensa oman Vision Pronsa silmien rasituksen, lasien epämukavuuden ja kehnon sovellusekosysteemin vuoksi.
Max Lehtinen
15.2.2024

Monet Apple Vision Pro -omistajat ovat päättäneet palauttaa Applen uudet VR-eliittilasit käyttöongelmien ja huonon hinta-laatusuhteen vuoksi. Moni kertoo lasien olevan painavat, epämukavat ja silmiä rasittavat. 

Useat mainitsevat lasien heikkoudeksi myös laadukkaiden sovellusten puutteen. 

“Sovellusekosysteemi on odotetusti olematon. En tiedä, mihin voisin käyttää tätä laitetta muuhun kuin tietokoneella, iPhonella, iPadilla tai kannettavalla tietokoneella”, kirjoittaa Vision Pronsa palauttanut teknologia-arvostelija Farzad Mesbahi

Mesbahin mukaan Vision Pron hinta-laatusuhdetta “on mahdoton perustella 99,9 prosentille väestöstä, ellet ole addiktoitunut 3D-elokuviin”.

Business Insiderin toimittaja Jordan Hart taas kirjoittaa arvostelussaan, että muutaman tunnin käytön jälkeen laite tuntuu siltä, että “silmien eteen olisi tungettu iPad”.

“Yritykseni työskennellä Vision Pron sisällä koko päivän päättyi siihen, että tarvitsin epätoivoisesti päiväunet ja aikaa poissa näyttöjen luota. Tämä on ongelma Applelle, joka markkinoi laitetta voimakkaasti tuottavuusvälineenä”, Hart kertoo. 

Moni on nimennyt laitteen merkittäväksi haittapuoleksi myös sen yli 600 gramman painon, joka tekee sen pitkäaikaisesta käytöstä epämukavaa. 

Apple on sanonut, ettei Vision Pron uudesta versiosta voitu tehdä nykyistä kevyempää.  

Julkista tietoa palautusten määrästä ei ole saatavilla. Vision Pron heti ensimmäisenä myyntipäivänä ostaneiden osalta tuotteen 14 päivän palautusoikeus umpeutuu perjantaina 16.2. 

Apple itse kuvailee 3500 dollaria maksavia lasejaan vallankumoukselliseksi tilatietokoneeksi, joka muuttaa ihmisten tavan “työskennellä, tehdä yhteistyötä, luoda yhteyksiä, elää muistoja uudelleen ja nauttia viihteestä”.

Suositellut

Uusimmat