App Store jatkaa nöyrtymistä EU:n regulaatiokoneiston alla
Applen laitteille EU:ssa ladatuissa sovelluksissa voi jatkossa mainostaa vaihtoehtoisia maksutapoja ja tarjouksia vapaammin.
Max Lehtinen
08.8.2024

App Storen valta-asema jatkaa murenemistaan Euroopassa EU-regulaation pakottaessa sen muuttamaan käytäntöjään kilpailuoikeudellisesti tasavertaisemmiksi. 

Euroopan komissio aikoo esimerkiksi pakottaa Applen avaamaan käyttöjärjestelmänsä ovet vaihtoehtoisille sovelluskaupoille

Nyt Apple kertoo muutoksista App Storen kautta ladattujen sovellusten mainostus- ja maksukäytäntöihin EU:ssa. 

Applen mukaan kehittäjät voivat jatkossa mainostaa sovelluksen ulkopuolisia tarjouksia vapaammin. Sovelluksen ulkopuolisten tarjouksien ja maksuvaihtoehtojen mainostaminen oli aiemmin App Storen käytäntöjen vastaista, koska Apple halusi kerätä käyttäjien ostoksista 30 prosentin komissiot itselleen. 

Kehittäjät voivat myös ohjata käyttäjiä omille sivuilleen suorilla linkeillä, joissa saa olla jatkossa laajempi määrä parametreja, Apple kertoo. 

Aiemmin linkit eivät saaneet sisältää esimerkiksi parametreja, joilla käyttäjä voitaisiin ohjata maksamaan tilauksensa sovelluksen ulkopuolella. 

Linkit ovat saaneet johtaa vain verkkosivustojen etusivuille, mutta tämä sääntö poistuu syksyllä. 

Linkit eivät ole ilmaisia

Muutoksen myötä Apple ottaa käyttöön kaksi uutta maksua sovelluksille, jotka haluavat hyödyntää vapaampia linkkejä: alkuhankintamaksun (Initial Acquisition Fee) ja kauppapalvelumaksun (Store Services Fee).

Alkuhankintamaksu on 5 prosentin provisio sovelluskäyttäjän tekemistä digitaalisista ostoksista millä tahansa alustalla riippumatta siitä, onko Applella ollut osallisuutta ostotapahtumaan. Alkuhankintamaksua sovelletaan ensimmäisten 12 kuukauden ajan sovelluksen alkuperäisestä latauksesta (tai uusien linkkisääntöjen käyttöönotosta). 

Kauppapalvelumaksu on samoin 10 prosentin provisio jokaisesta ostoksesta, jonka sovelluksen käyttäjä ostaa digitaalisesti kehittäjältä. Kauppapalvelumaksua sovelletaan aina 12 kuukautta sovelluksen viimeisimmän latauksen, uudelleenlatauksen tai päivityksen jälkeen.

Kauppapalvelumaksun suuruus on 10 prosentin sijaan 20 prosenttia, jos kehittäjä ei ole päättänyt ottaa käyttöön Applen erityisehtoja EU-alueelle. 

Joillekin pienille kehittäjille maksut ovat EU:ssa matalammat.

Koska App Storen EU-käytännöissä on jatkossa paljon erilaisia maksusuunnitelmia, Apple on kehittänyt uuden maksulaskurin eri vaihtoehtojen vertailemiseksi. Sen avulla Euroopan unionin alueella asuvat kehittäjät voivat arvioida, mikä maksusuunnitelma sopisi heille parhaiten. 

Syy Applen syksyllä täytäntöönpaneville muutoksille on EU:n digimarkkinasäädös (DMA). DMA:n mukaan valta-asemassa olevien digitaalisten palveluntarjoajien on tarjottava kohtuulliset ehdot tehdessään bisnestä pienempien toimijoiden kanssa. 

Koska kyseessä on EU-lainsäädännöstä, tässä jutussa kuvatut muutokset eivät vaikuta muiden kuin EU-maiden App Store -käytäntöihin.

Suositellut

Uusimmat