Maailmanlaajuiset älypuhelinten toimitukset laskivat huhti-kesäkuussa seitsemän prosenttia edellisvuoden vertailuajanjohdasta yhteensä 291 miljoonaan laitteeseen. Markkinan kaksi suurinta toimijaa Samsung ja Apple eivät hätkähtäneet, vaan jatkoivat kasvu-uralla. Tilastot ovat peräisin tutkimusyhtiö Strategy Analyticsin tuoreesta raportista.
Strategy Analyticsin johtaja Linda Suin mukaan kyseessä on jo neljäs peräkkäinen laskukvartaali. ”Koronan aiheuttamat häiriöt toimitusketjuissa ja geopoliittinen tilanne vaikuttivat selvästi markkinaan toisella neljänneksellä. Lisäksi talouden epävarmuus heikentävää kuluttajien kiinnostusta uusiin älypuhelimiin ja muihin vähemmän kriittisiin hankintoihin.”
Samsung jatkoi markkinakärjessä 21,5 prosentin tai 63 miljoonan puhelimen markkinaosuudella. Tulos oli Samsungin paras sitten vuoden 2020. Apple puolestaan vastasi 16,3 prosentin osuudesta 47,5 miljoonalla puhelimella. Kyseessä on Applen suurin markkinaosuus kymmeneen vuoteen.
Sen sijaan kiinalaiset puhelinbrändit kärsivät heikosta kysynnästä kotimaassa ja ulkomailla. Xiaomin markkinaosuus laski noin neljänneksen 13,6 prosenttiin. Laskussa olivat myös OnePlus ja Vivo.
Tarkempaa dataa löydät Strategy Analyticsin sivuilta.