Airbnb julkisti toisen kvartaalin tuloksensa tiistaina. Yrityksen osakekurssi laski nopeasti yli 10 prosenttia varovaisista markkinoista ja analyytikkojen odotuksien alittamisesta johtuen.
Tästä huolimatta yrityksen toimitusjohtaja Brian Chesky antoi sijoittajille paljon optimistista ajateltavaa tiistaina pidetyssä tulospuhelussa.
Airbnb on keskittynyt jo pitkään “ydinpalvelunsa” eli lyhytaikaisen vuokrauksen kehittämiseen. Nyt yrityksen fundamentaalit ovat kuitenkin hyvällä tasolla, ja vuokrauspalvelu haluaa laajentaa toimintaansa uusilla ominaisuuksilla.
Vuokrauspalvelun mukaan esimerkiksi sen uusi “vieraiden suosikit” -ominaisuus on ollut hittituote ja johtanut yli 150 miljoonaan vuokrattuun yöhön marraskuun jälkeen.
Yrityksen toimitusjohtaja ja perustajajäsen Chesky uskoo yrityksen tulevaisuuden olevan kirkas.
Hän näkee paljon mahdollisuuksia laajentaa Airbnb toimintaa uusille markkinoille matkailun alalla.
“Esimerkiksi Apple myi joskus vain iMacia, Amazon taas myi kirjoja. Olemme kasvaneet pelkän lyhytaikaisen vuokrauksen avulla suuremmiksi kuin kumpikaan näistä yrityksistä [alkuperäisillä tuotteillaan]”, Chesky sanoi sijoittajille toisen kvartaalin tulospuhelussa.
Toimintansa laajentamiseksi yritys aikoo esimerkiksi lanseerata lokakuussa uuden yhteishostauspalvelun, jossa asuntojen omistajat voivat palkata jonkun muun hoitamaan hostauksen heidän puolestaan.
Cheskyn mukaan tämä voi lisätä asuntojen määrää Airbnb:ssä huomattavasti, kun kiireelliset ihmiset voivat delegoida asuntonsa vuokrauksen helposti.
Merkittävämpi innovaatio kuitenkin on yrityksen jo aiemmin kokeilema kokemukset-niminen ominaisuus, jonka myötä Airbnb:n brändi “viedään matkailumajoitusta pidemmälle”.
Vuokrauspalvelu haluaa tarjota sivuillaan yöpaikkojen lisäksi laajan kirjon matkailupalveluja, kuten opastettuja kiertelyjä, oppitunteja ja kustomoituja retkiä.
Yritys hyllytti “kokemukset” viime vuonna keskittyäkseen peruspalveluunsa, mutta yritys ei ole luovuttanut uuden laajennetun bisnesmallin suhteen. Vuokrauspalvelu sanoo oppineensa aiemmista virheistään.
Cheskyn mukaan on esimerkiksi erityisen tärkeää tehdä kokemuksista edullisia ja saavutettavia. Kokemuksista on myös tehtävä uniikkeja, jotta Airbnb voi nauttia tehokkaan mainostusalustan lisäksi kokemuksien differentaation tuomista hyödyistä.
Bloombergin hiljattaisen raportin mukaan yritys on pohtinut sisällyttävänsä kokemuksiin myös vuokra-asunnon seinien sisälle ujutettavia luksuspalveluja: yksityisiä kokkeja sekä hieronta- ja siivouspalveluja.
Muutos voisi lisätä hotelleja suosivien matkustajien halukkuutta vuokrata yöpaikkansa Airbnb:n kautta. Kilpailevien majoituspalvelujen on pysyttävä varuillaan.
”Airbnb:ssä on jatkossa kyse pitkäaikaisista majoituksista, vieraspalveluista, hostauspalveluista ja monista uusista ominaisuuksista”, Chesky tiivisti viestinsä sijoittajille puhelussa.
Airbnb osti toisella kvartaalilla omia osakkeitaan 749 miljoonalla dollarilla.